La cancellera de l'austeritat: la construcció de la imatge d'Angela Merkel a La Vanguardia

Autors/ores

  • Miriam Suárez Romero Doctorat Interuniversitari en Comunicació. Universidad de Sevilla. Universidad de Sevilla
  • Lorena R. Romero Domínguez Professora Contractada Doctora. Universidad de Sevilla

Resum

La percepció d'Angela Merkel per part de la ciutadania espanyola ha experimentat un tomb qualitatiu en els últims anys, incrementant-se les valoracions de caràcter negatiu conforme ens apropem al present. Aquesta tendència obeeix a un creixent protagonisme de la cancellera alemanya en la nostra agenda política, fruit del paper de lideratge que exerceix a la Unió Europea. Partint d'aquests fets, el present article analitza el paper del diari La Vanguardia a la construcció mediàtica d'aquesta líder de facto. Mitjançant l'anàlisi dels textos d'opinió publicats en el període circumdant a les tres últimes eleccions federals alemanyes (celebrades el 2005, 2009 i 2013), comprovem la influència del medi en la formació de les percepcions sostingudes pels ciutadans, vinculant-les amb els resultats més destacats dels estudis sociològics i les enquestes que a ella es refereixen. Mitjançant l'anàlisi dels aspectes formals i de contingut d'aquestes peces, i prenent sempre en consideració els mitjans de comunicació com a agents fonamentals en el procés de formació de judicis i valoracions polítiques, s'analitza l'evolució d'un corrent d'opinió cada vegada més desfavorable cap a la ja batejada pels mitjans com «la freda propietària d'Europa».

Paraules clau

opinió pública, Angela Merkel, mitjans de comunicació, La Vanguardia

Referències

BARDIN, L. (2002). El análisis de contenido. Madrid: Akal. 3a. ed.

BERNAYS, E. (2005). Propaganda. New York: Ig.

GARCÍA JIMÉNEZ, L. (2007). Teoría de la comunicación en España: un mapa sobre el territorio de nuestra investigación (1980-2006). Madrid: Tecnos.

HUICI MÓDENES, A. (1996). Estrategias de la persuasión: Mito y propaganda política. Sevilla: Alfar.

KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

LIPPMANN, W. (2003). La opinión pública. Madrid: Cuadernos de Langre.

LÓPEZ-ESCOBAR, E. y LLAMAS, J.P. (1996). “Agenda-setting: investigaciones sobre el primero y el segundo nivel”. Comunicación y sociedad [en línea]. Vol. IX, núm. 1 y 2, pág. 9-15. [Fecha de consulta: 15/12/2014]. Disponible en: < http://dspace.unav.es/dspace/handle /10171/8573>.

LOZANO RENDÓN, J.C. (2007). Teoría e investigación de la comunicación de masas. México: Pearson Educación. 2a. ed.

MAAREK, P.J. (2009). Marketing político y comunicación: claves para una buena información política. Barcelona: Paidós.

MARTÍN SALGADO, L. (2003). Marketing político: arte y ciencia de la persuasión en democracia. Barcelona: Paidós.

MAYNTZ, R., HOLM, K., y HÜBNER, P. (1993). Introducción a los métodos de la sociología empírica. Madrid: Alianza.

MONZÓN, C. (2006). Opinión pública, comunicación y política. Madrid: Tecnos.

NOELLE-NEUMANN, E. (2011). La espiral del silencio: opinión pública, nuestra piel social. Barcelona: Paidós.

TRANSATLANTIC TRENDS (2013). Informe de resultados [Internet]. Obtenido el 10 de enero de 2015 de Transatlantic Trends: <http://trends.gmfus.org/files/2013/09/TT-2013-Key-findings-17-09-13-spanish.pdf>.

TREJO DELARBRE, R. (2000). “El imperio del marketing político”. América latina hoy: Revista de ciencias sociales. Núm. 25, pág. 15-22.

ZAMORA MEDINA, R. (coord.) (2009). El candidato marca: cómo gestionar la imagen del líder político. Madrid: Fragua.

Biografies de l'autor/a

Miriam Suárez Romero, Doctorat Interuniversitari en Comunicació. Universidad de Sevilla. Universidad de Sevilla

Doctoranda del Programa de Doctorat Interuniversitari en Comunicació de la Universitat de Sevilla, és llicenciada en Periodisme i Màster en Comunicació Institucional i Política. Membre del grup de recerca Democ-Media (Mitjans, polítiques de comunicació i democràcia a la Unió Europea).

Lorena R. Romero Domínguez, Professora Contractada Doctora. Universidad de Sevilla

Doctora i Llicenciada en Periodisme per la Universitat de Sevilla. Membre del grup de recerca Democ-Media (Mitjans, polítiques de comunicació i democràcia a la Unió Europea) i de les societats científiques Ulepicc-Espanya, Societat Llatina de Comunicació Social i Associació d'Historiadors de la Comunicació. Especialitzada en la situació mediàtica d'Alemanya, ha col·laborat amb l'Acadèmia Austríaca de la Ciència al llibre Medienstrukturen und Medienperformanz. Ha estat professora convidada a les següents universitats: Humboldt Universität zu Berlin, Konstanz Universität, Cardiff University, Johannes-Gutenberg Mainz Universität i Ostfalia Universität.

Publicades

2015-06-15

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.