La pèrdua de confiança de la premsa davant les crisis de corrupció política: el "cas bárcenas" al país i el món

Autors/ores

  • Cristina Zurutuza-Muñoz Facultat de Comunicació. Universidad San Jorge
  • José Juan Verón-Lassa Facultat de Comunicació. Universidad San Jorge

Resum

La investigació parteix de la idea de la comunicació com un element nuclear, capaç d'agreujar o de mitigar una crisi i que les crisis públiques quan no s'aconsegueixen tancar de manera adequada s'enquisten i presenten una successió de fases agudes. La crisi de comunicació viscuda pel Partit Popular després de la publicació de l'anomenat "cas Bárcenas", que afecta l'extresorer nacional d'aquesta formació política, és un exemple d'aquesta situació i constitueix l'objecte d'estudi d'aquest treball. Es tracta d'un cas amb cert recorregut en el temps però l'actualitat no ha minvat. De fet, en certa manera, representa un escenari comú a la majoria de forces polítiques espanyoles en els últims anys.

La investigació busca conèixer com va ser la resposta comunicativa del PP davant aquest escàndol durant dues de les seves fases agudes en 2013 i com va ser la cobertura de la premsa. Per a això, s'han analitzat mitjançant l'anàlisi de contingut les accions comunicatives del PP en els dos períodes (qualitatiu) i totes les notícies publicades a El País i El Mundo sobre el tema en aquests dies (quantitatiu). Els resultats mostren que els escàndols de corrupció política condueixen a la pèrdua de confiança de la premsa en els partits polítics i també posen de manifest l'enquistament d'una crisi en successives fases agudes quan no es tanca adequadament.

Paraules clau

crisi, cas Bárcenas, corrupció política, confiança, premsa

Referències

Alcat, E. (2005). Y ahora, ¿qué? Claves para gestionar una crisis ¡y salir fortalecido!Barcelona: Empresa Activa.

Bustos, L. (2014). «Características de las noticias procedentes de los departamentos de comunicación que influye en uso y reelaboración por parte

de los periodistas». Revista Historia y Comunicación Social. Volumen 19, núm. esp., pág. 265-276. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_hics.2013.v18.44352

Casero, A. (2009). La construcción mediática de las crisis políticas. Madrid: Fragua.

Coombs, T. (2012). «Parameters for Crisis Communication». En: T. COOMBS, S. HOLLADAY (ed.). The Handbook of Crisis Communication. Oxford: Wiley-Blackwell. Pág. 17-53.

Coombs, T.; Holladay, S. (ed.) (2012). The Handbook of Crisis Communication. Oxford: Wiley-Blackwell.

Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

González Herrero, A. (1998). Marketing preventivo: la comunicación de crisis en la empresa. Barcelona: Bosch.

López-Quesada, M. (2003). ¡Estamos en crisis! Lecciones prácticas sobre la gestión de situaciones de crisis en las organizaciones. Madrid: Cie Dossat.

Losada, J. C. (2010). Comunicación en la gestión de crisis. Lecciones prácticas. Barcelona: UOC.

Olson, E.; Nord, L. W.; Falkheimer, J. (2014). «Media Coverage Crisis Exploitation Characteristics: A Case Comparison Study». Journal of Public Relations Research. Vol. 27, núm. 2, pág. 158-174. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/1062726X.2014.976827

Saura, P.; García, F. (2010). «La comunicación de crisis como elemento clave de la comunicación empresarial». Revista Icono 14. Año 8, vol. 2, pág. 42-56.

Biografies de l'autor/a

Cristina Zurutuza-Muñoz, Facultat de Comunicació. Universidad San Jorge

Doctora en Comunicació i Llicenciada en Periodisme per la Universitat de Navarra. Acreditada com a Professor Contractat Doctor per l'ANECA. Va rebre el Premi Extraordinari de Doctorat (2009) per la seva tesi sobre la comunicació del Govern durant la crisi terrorista del 11M.

José Juan Verón-Lassa, Facultat de Comunicació. Universidad San Jorge

Llicenciat en Periodisme per la Universitat de Navarra i Doctor en Periodisme i Ciències de la Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona. Compta també amb estudis de postgrau en Ordenació del Territori.

Personal docent i investigador de la Facultat de Comunicació de la Universitat Sant Jordi des de 2005, on treballa en l'àmbit de la comunicació pública i la producció periodística.

Publicades

2015-06-15

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.