Yes, Life is quite strange (Guilt and time in Life is Strange)

Authors

  • Marta Martín Núñez Universitat Jaume I
  • Shaila García Catalán Universitat Jaume I
  • Aarón Rodríguez Serrano Universitat Jaume I

Abstract

Time, as well as a game mechanic, is a phenomenological and subjective experience that affects the player. Life is Strange (Dontnod entertainement, 2015) uses it to deconstruct two game features: the horizon of death and the possibility to reverse the flow of becoming. In doing so, it highlights the entire time rigging of the game narrative construction: the player does not fear the death of the avatar (she can resurrect it, or go back in the game, or pay a small fee for its recovery) and she knows that the sense of becoming is already given by the diegesis through the directed freedom to which she is subjected, without the deep logic of time spent performing these actions being questioned. Its justification as a case study comes as it responds to several painfully human features that other games simply ignore: the longing to reverse the experience of time, the desire to not make mistakes, either ethical or phenomenological, the desire to survive, even over the constant threat of the inevitable tragedy that flows over Arcadia Bay. Thus, the main game mechanics —the possibility of going back in time to change the actions—, while not very innovative in their conception, reveal themselves to be determinant in shaping the experience of the player and in compromising her ethically, pointing to her guilt. In the following article we will use the philosophical and psychoanalytical conceptions of time and the guilt and failure of the cyber-textual hero to explore how they affect the, inevitably ethical, gaming experience.

Keywords

time, videogame, guilt, Life is Strange

References

ARANDA, D., GÓMEZ, S., NAVARRO REMESAL, V., & PLANELLS, A. J. (2015). Game & Play. Diseño y análisis del juego, el jugador y el sistema lúdico. Barcelona: Editorial UOC.

BERGSON, H. (1925). Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Madrid : Francisco Beltrán.

BASSOLS, M. (2014). “El lenguaje y lo real del psicoanálisis’. El Psicoanálisis. Núm. 25, pág. 9-22.

BOGOST, I. (2010). Persuasive games. The expressive power of videogames. London: The MIT Press.

BOU, N. y PÉREZ, X. (2000). El tiempo del héroe. Épica y masculinidad en el cine de Hollywood. Barcelona: Paidós.

CALABRESE, O. (2012). La era neobarroca. Madrid: Cátedra.

CASTRILLO, D. (2014). "La inutilidad del mal". El Psicoanálisis. Núm 25, pág. 42-47.

CLARAMONTE, J. (2011). La república de los fines. Contribución a una critica de la autonomía del arte y la sensibilidad. Murcia: CENDEAC.

COVER, Rob, (2006). “Gaming (Ad)diction: Discourse, Identity, Time and Play in the Production of the Gamer Addiction Myth”. Game Studies. The international journal of computer game research. Núm. 6, edición on-line.

CRITCHLEY, Simon (2014). Tragedia y Modernidad. Madrid: Trotta.

DELEUZE, G., & GUATTARI, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.

DIDI-HUBERMAN, G. (2006). Ante el tiempo: Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

ECO, Umberto (2000). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona: Lumen.

GONZÁLEZ REQUENA, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla Ediciones.

HEIDEGGER, M. (2009). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.

JUUL, J. (2013). The Art of Failure. An Essay on the Pain of Playing Video Games. London: The MIT Press.

KIERKEGAARD, S. (2015). Pasión femenina. Madrid: Taurus.

LORIGUILLO-LÓPEZ, A., & SOROLLA-ROMERO, T. (2015). “Vive, muere, repite”: El blockbuster ante el desafío interactivo. Fonseca, Journal of Communication. Núm. 11, pág.118–132.

LOTMAN, L. (1996) La semiósfera. La semiótica de la cultura. Madrid: Cátedra.

MARTÍN-NÚÑEZ, M., & PLANES-CORTELL, C. (2015). "Las mecánicas significantes para el diseño narrativo de los videojuegos". En: MARTÍNEZ DE SALAZAR MUÑÓZ, I. & ALONSO URBANO, D. (ed.), Videojuegos: diseño y sociología. Madrid: Editorial ESNE.

MAY, Rollo (1992). La necesidad del mito. Barcelona: Paidós.

MOLINA AHUMADA, E. (2015). "Lo heroico en clave digital: mito, literatura, videojuego". Espéculo. Núm. 54, pág. 80-92.

MORTENSEN, T. (2012). "Forever a moral subject". Game Studies. The international journal of computer game research. Núm 12, edición on-line.

NAVARRO REMESAL, V. (2013a). Libertad dirigida. Análisis formal del videojuego como sistema, su estructura y su avataridad. Tesis doctoral. Universitat Rovira i Virgili.

NAVARRO REMESAL, V. (2013b). "La avatarización del Caballero Oscuro: un modelo formalista de la avataridad aplicado a los juegos de Batman". LifePlay. Núm. 1, edición on-line.

NAVARRO REMESAL, V, (2015b). "¿La vida empieza o acaba en el matrimonio?: amor, diseño de ética y libertad dirigida en Catherine". ADComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación. Núm 9. Pág. 43-61.

NAVARRO REMESAL, V. y GARCÍA CATALÁN, S. (2015). "Try again. The loop as a mistery-solving process in 'Save the date' and 'Source code'". En: ORMROD, J. & JONES, M. (ed.). Time travel and the media collection. Essays on Film, Television, Literature and Video Games. London: McFarland, pág. 206-218.

PALOMERA, V. (2014). “La culpabilidad y sus destinos. Un criminal ‘neurótico’. El Psicoanálisis. Núm. 25. Pág. 23-28.

RYAN, M. (2004). La narración como realidad virtual: la inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona: Paidós.

SICART, M. (2009a). The ethics of computer games. Cambridge: MIT Press.

http://dx.doi.org/10.7551/mitpress/9780262012652.001.0001

SICART, M. (2009b). “Mundos y sistemas. Entendiendo el Diseño de la Gameplay

Ética”. Comunicación. Núm 7. Pág. 45-61.

SICART, M. (2010). “Values between Systems: Designing Ethical Gameplay”. En: SCHRIER, K. & GIBSON, D. (ed.). Ethics and Game Design: Teaching Values through Play: Teaching Values through Play. New York: Information Science Reference, pág. 1-15.

http://dx.doi.org/10.4018/978-1-61520-845-6.ch001

SONTAG, S. (2006). Sobre la fotografía. Mexico: Santillana.

TIZIO, H. (2014). “El analista y la culpa”. El Psicoanálisis. Núm. 25, pág. 29-33.

ZIZEK, S. (2011). En defensa de causas perdidas. Barcelona: Akal.

Published

01-06-2016

Downloads

Download data is not yet available.