Catalan art museums and social networks. Analysis of presence and performance

Authors

  • Federica Satta Universidad Rovira I Virgili

Abstract

With the spread of social networks and mobile technologies, museums can empower their communication and promotion creating a ubiquitous and constant dialogue with the public. The Catalan museums have not always been able to fully address the challenge of this revolution, standing in an ambivalent way between rejection and enthusiasm, often following the rapid flow of digital society without a real strategy. The objective of this work is to understand how these museums are taking advantage of social platforms. It is based on the empirical and comparative analysis of a sample of 37 museums, divided by the four Catalan provinces, carried on between October and November 2015. From the collected data, this study has been focused on the most popular platforms used by the museums: Facebook (84%) and Twitter (78%). This research provides an empirical and up to date insight of the use of social networks by the art museums, putting special emphasis on the necessary distinction between the bigger museums of the city of Barcelona and the other Catalan museums. The scenario represented by the results is characterized by the presence of a few good examples of success followed by many examples still at the beginning of a conscious and successful strategy in social networking, and even by a total absence of some of them on the Web.

Keywords

art museums, Catalonia, social networks, web 2.0., communication, ICT

References

ASENSIO, M. (2011). Lazos de Luz Azul. Museos y tecnologías 1, 2 y 3.0. Barcelona: Editorial UOC.

BADELL, J. (2013). «Museos en línea de Cataluña en la web 2.0 y en las redes sociales» [en línea]. Ibersid, núm. 7, págs. 81-90. [Fecha de consulta: 2 de octubre de 2015]. <http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4059/3750>

BADELL, J.; ROVIRA, C. (2010). «Visibilidad de las sedes web de los museos de Cataluña» [en línea]. Revista Española Científica, núm. 33, págs. 531-552. [Fecha de consulta: 3 de septiembre de 2014]. <http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/ viewFile/669/744> <http://dx.doi.org/10.3989/redc.2010.4.754>

BANNIER, S.; VLEUGELS, C. (2010). «How Web 3.0 combines User-Generated and Machine-Generated Content» [en línea]. En: A. ALJAS; R. KELOMEES; M. LAAK; P. PRUULMANN VENGERFELDT; T. RANDVIIR; P. RUNNEL; M. SAVAN; J. TOMBERG; P. VIIRES. Transforming culture in the digital age, núms. 14-16, págs. 69-77. Ponencia presentada en la International Conference en Tartu. [Fecha de consulta: 23 de octubre de 2015]. <http://dspace.utlib.ee/dspace/bitstream/handle/10062/14768/transform _book.pdf?sequence=1>

BELLIDO GANT, M. L. (2001). Arte, museos y nuevas tecnologías. Somonte: Trea.

BENNATO, D. (2011). Sociologia dei media digitali. Relazioni sociali e processi comunicativi del web partecipativo. Roma: Laterza.

Carreras, C. (2009). «El público: el actor principal». En: C. Carreras (coord.). Evaluación TIC en el patrimonio cultural: metodologías y estudio de caso (págs. 43-60). Barcelona: Colección Acción Cultura / EDIUOC.

CELAYA, J.; SALDAÑA, I. (Dosdoce.com) (2013). Los museos en la era digital [en línea]. Madrid: Dosdoce.com [Fecha de consulta: 7 de octubre de 2014].

<http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201305/los_museos_en_la_era_digital__un_estudio_de_dosdoce.pdf>

CELAYA, J. (2012). «Más allá del marketing de museos en las redes sociales» [en línea]. Dosier «Revolución de los museos». Telos, núm. 90, págs. 106-107. [Fecha de consulta: 17 de octubre de 2015].

<https://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdfgenerator?Tipo Contenido=articuloTelos&idContenido =2012020111360001&idioma=es>

Corbo, A.; Corbo, S. Fernández, M.; Celaya, J. (Equipo Dosdoce.com) (2011). Análisis de las conexiones entre museos en las redes sociales [en línea]. Madrid: Dosdoce.com [Fecha de consulta: 24 de abril de 2014].

<http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201111/estudio_de_las_conexiones_entre__museos_en_las_redes_sociales.pdf>

Vázquez, J. A.; Saldaña, I.; Celaya, J. (Euipo Dosdoce.com), Abanlex abogados (2009). Visibilidad de los museos en la web 2.0. [En línea]. Madrid: Dosdoce.com / Abanlex. [Fecha de consulta: 20 de abril de 2014].

<https://www.abanlex.com/wp-content/uploads/2009/11/Estudio-Visibilidad-de-los-museos-en-la-web-2.pdf>

CELAYA, J (Dosdoce.com).; VIÑARÁS, M. (2006). Las nuevas tecnologías web 2.0 en la promoción de museos y centros de arte [en línea]. Madrid: Dosdoce.com / NV Asesores. [Fecha de consulta: 20 de abril de 2014].

<http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201005/0000000028.pdf>

FORTEZA, M. (2012). «El papel de los museos en las redes sociales» [en línea]. Biblios Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, núm. 48, págs. 31-40. [Fecha de consulta: 2 de diciembre de 2015].

<http://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/ download/66/144>

GARCÍA, M.; FRANCISCO, J. (2008). «El reto de difundir el patrimonio cultural en internet: perspectivas y experiencias» [en línea]. Biblioteca Institucional CAICYT «Ricardo A. Gietz». [Fecha de consulta: 4 de diciembre de 2015].

<http://www.caicyt-conicet.gov.ar/ biblio/items/show/17320>

GEMINI, L. (2009). «Stati di creatività diffusa: i social network e la deriva evolutiva della comunicazione artística». En: L. MAZZOLI (ed.). Network effect. Quando la rete diventa pop (pág. 116). Turín: Edizione Codice.

GÓMEZ, S. (2012). «Museos españoles y redes sociales» [en línea]. Dosier «Revolución de los museos». Telos, núm. 90, págs. 79-86. [Fecha de consulta: 17 de octubre de 2015].

<https://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf-generator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2012013116530001 &idioma=es>

GÓMEZ, S. (2010). «Estadística: museos y redes» [en línea]. Media Musea. [Fecha de consulta: 2 de noviembre de 2015].

<https://mediamusea.files. wordpress.com/2010/12/museosredes.pdf>

GRANATA, P. (2009). Arte, estetica e nuovi media. «Sei lezioni» sul mondo digitale. Bolonia: Fausto Lupetti Editore.

HERNÁNDEZ, F. (2011). El museo como espacio de comunicación. Somonte: Trea.

IANNELLI, L. (2011). Facebook & Co. Sociologia dei social network sites. Milán: Guerini Scientifica.

LA BUA, R. (2013). Economia e musei di oggi. Introduzione all'analisi economica per i musei d'arte contemporánea. Palermo: Nuova IPSA.

LOÏC, T. (2013). Mobile Strategy in 2013: an analysis of the annual Museums & Mobile survey [en línea]. Pocket-Proof. <http://www.museums-mobile.org/survey>

LOSADA-DÍAZ, J. C.; CAPRIOTTI, P. (2015). «La comunicación de los museos de arte en Facebook. Comparación entre las principales instituciones internacionales y españolas» [en línea]. Palabra Clave, vol. 3, núm. 18, págs. 889-904. [Fecha de consulta: 13 de marzo de 2015].<http://dx.doi.org/10.5294/ pacla.2015.18.3.11>

JENKINS, H. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st century. Cambridge, MA: MIT Press.

JOHNSON, L.; ADAMS BECKER, S.; FREEMAN, A. (2013). The 2013 Horizon Report: Museum Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

MANOVICH, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press.

MARTÍNEZ-SANS, R. (2010). «Estrategia comunicativa digital en el museo» [en línea]. El Profesional de la Información (núm. 4, págs. 391-395). [Fecha de consulta: 2 de octubre de 2015]. <http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.10>

MCLUHAN, M. (1999). Gli strumenti del comunicare (4.ª ed.). Milán: Il Saggiatore.

MINIWATT MARKETING GROUP (2015). Internet World Stats [en línea]. [Fecha de consulta: 1 de diciembre de 2015]. <http://www.internetworldstats.com>

MONTAÑÉS, A. (2011). «Los museos españoles no entienden las redes sociales» [en línea]. El País. [Fecha de consulta: 8 de diciembre de 2014].

<http://cultura.elpais.com/cultura/2011/12/08/actualidad/1323298802_850215.htm>

OLTRA, M. (ed.) (2013). «Museos y redes sociales» [en línea]. España: Revista del Comité Español de ICOM (núm. 5). [Fecha de consulta: 18 de mayo de 2013].

<http://www.icom-ce.org/recursos/ICOM_CE_ Digital/05/ICOMCEDigital05.pdf>

RODÀ, C. (2014). «La Hora 2.0 del Museo Picasso de Barcelona» [en línea]. Revista del Comité Española de ICOM (num. 5, pág. 10). [Fecha de consulta: 12 de septiembre de 2015].

<http://www.icom-ce.org/recursos/ICOM_CE_Digital/05/ICOMCEDigital05.pdf>

RODÀ, C. (2010). «De 1.0 a 2.0: el viaje de los museos a la comunicación social» [en línea]. Mus-A: Revista de los Museos de Andalucía (núm. 12, págs. 22-33. [Fecha de consulta: 10 de octubre de 2015].

<http://www.museosdeandalucia.es/cultura/museos/media/docs/PORTAL_musa_n12_redc.pdf>

RODRIGO, M. (2010). Los modelos de la comunicación. Madrid: Editorial Tecnos.

SANZ MENÉNDEZ, L. (2003). «Análisis de redes sociales: o cómo representar las estructuras sociales subyacentes». Apuntes de Ciencia y Tecnología (núm. 7, pág. 21).

SIMON, N. (2010). The Participatory Museum [en línea]. Santa Cruz: Museum 2.0. [Fecha de consulta: 8 de diciembre de 2014].

<http://www.participatorymuseum.org>

SOLIMA, L. (ed.) (2012). Il museo in ascolto. Nuove strategie di comunicazione per i musei statali. Soveria: Rubbettino.

Author Biography

Federica Satta, Universidad Rovira I Virgili

Doctoranda en Estudios Humanisticos

Published

01-06-2016

Downloads

Download data is not yet available.