Docupublicitat. La funció del «pathos» en el relat de marca del documental publicitari
Resum
Una creixent desafecció envers la publicitat tradicional i l’exigència d’autenticitat en la comunicació han portat els consumidors a privilegiar, en l’últim decenni, formes de publicitat més acompassades amb els interessos del seu públic de referència i a integrar-les com a peces més informatives que promocionals en convertir el contingut de la marca en part de la seva narració. Sobre aquestes bases, s’ha investigat el documental com a format del contingut de marca per tal d’analitzar-ne les característiques narratives com a estratègia de comunicació publicitària. La hipòtesi de partida és que, més enllà dels elements narratius objectius i racionals, propis de la retòrica del logos aristotèlic, es construeix un discurs emotiu (pathos) amb el qual s’intenta comunicar al públic la imatge d’una marca (ethos) socialment compromesa amb el seu públic. Així, la marca es proposa com una autoritat en l’àmbit dels interessos dels seus consumidors potencials, els quals s’hi identificaran més fàcilment.Paraules clau
publicitat, narració, documental, retòrica, pathos, logosReferències
APREA, A. (2017). Breve ma veridica storia del documentario: Dal cinema del reale alla nonfiction. Alessandria: Falsopiano.
BARRETT, L. (2009). Docu ads get a reality check. https://www.theguardian.com/media/2009/apr/06/docu-ads-advertising-industry
BENJAMIN, W. (1962). Angelus Novus. Saggi e frammenti. Turín: Einaudi.
BIGNAMI, A. (2001). Il documentario. Scrivere, realizzare e vendere cinema della realtà nell’era dell’artificio. Roma y Bari: Laterza.
BOOKER, C. (2004). The seven basic plots: why we tell stories. Londres: Bloomsbury.
BRESCHAND, J. (2005). Il documentario. L’altra faccia del cinema. Turín: Lindau.
CARDINI, D. (2004). La lunga serialità televisiva: origini e modelli. Roma: Carocci.
CODELUPPI, V. (2007). La vetrinizzazione sociale. Il processo di spettacolarizzazione degli individui e della società. Turín: Bollati Boringhieri.
D’AMATO, F.; PANARESE, P. (2016). Pubblicità e comunicazione integrata. Processi, modelli, contenuti. Roma: Carocci.
DORFLES, P. (1998). Carosello. Bolonia: Il Mulino.
FABRIS, G. (2009). Prefazioni. En: J. B. PINE; J. H. GILMORE. Autenticità. Ciò che i consumatori vogliono davvero. Milán: Franco Angeli.
FONTANA, A.; SASSOON, J.; SORANZO, R. (2011). Marketing narrativo. Usare lo storytelling nel marketing contemporáneo. Milán: Franco Angeli.
GISTRI, G. (2008). Il product placement cinematografico. Una forma di comunicazione tra impresa e cultura. Milán: Egea.
LIVOLSI, M.; ROSITI, F. (1988). La ricerca sull’industria culturale. Roma: La Nuova Italia Scientifica.
LOMBARDI, M. (2016). La creatività in pubblicità. Manuale di linguaggio multimediale: dai mezzi classici al digitale. Milán: Franco Angeli.
MELCHIORRI, A. (2002). La dimensione patemica negli spot. En: I. PEZZINI (ed.). Trailer, spot, clip siti, banner. Roma: Meltemi, 111-146.
NICHOLS, B. (2006). Introduzione al documentario. Milán: Il Castoro.
OPPEDISANO, G. (2010). Teoria generale del linguaggio e del montaggio cinematográfico. Milán: Arcipelago.
PALLERA, M. (2012). Create! Progettare idee contagiose (e rendere il mondo migliore). Milán: Sperling & Kupfer.
PANARESE, P. (2010). Quel che resta della pubblicità. La comunicazione di marketing nell’epoca post spot. Bolonia: Fausto Lupetti.
PINE, J. B.; GILMORE, J. H. (2009). Autenticità. Ciò che i consumatori vogliono davvero. Milán: Franco Angeli.
SOLANA, D. (2010). Postpublicidad. Barcelona: Double You.
TENDERICH, B. (2014). Transmedia branding. Nierstein: European Institute for Media Optimization.
TUZZI, A. (2003). L’analisi del contenuto. Introduzione ai metodi e alle tecniche di ricerca. Roma: Carocci.
VECCHIA, M. (2003). Hapù. Manuale di tecnica della comunicazione pubblicitaria. Milán: Lupetti.
VOGLER, C. (2007). The writer’s journey: Mythic structure for writers. Los Ángeles: Michael Wiese Production.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2018 Paola Panarese; Juan Carlos Suárez Villegas

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 3.0.