Romance in the femslash. A narrative analysis of fan fiction: “Una vez más, una oportunidad más”

Authors

Abstract

This article analyzes to what extent femslash, a story created by fans that deals primarily with lesbian narratives, breaks with the classic canons of the construction of romance in fiction and proposes alternatives to overcome social stigmas around gender distinction. Through character analysis, the research identifies some of the main features of fictional structures for entertainment resulting from fan fiction. The research shows that the stories created by followers of serial audiovisual products clearly express some of the most relevant characteristics of the transformations not only of entertainment, but also of society and its heteronormative systems. This work provides valuable information on an unexplored subject and examines a concrete case study to demonstrate how the Internet can create spaces of creative resistance for minorities.

Keywords

fan culture, participation, narrative, audience, cultural consumption

References

TATUM (seudónimo) (8 de octubre, 2013). Una vez más, una oportunidad más. Recuperado el 15 de abril de 2018 de fanfiction.net: https://www.fanfiction.net/s/9749543/1/Una-vez-mas-una-oportunidad-mas

BARDOEL, J. (2007). «Public service broadcasting in a multimedia environment». En: N. CARPENTIER, P. PRUULMANN, K. NORDENSTRENG, M. HARTMANN, P. VIHALEMM, B. CAMMAERTS y H. NIEMINEN (eds.). Media technologies and democracy in an enlarged Europe. Tartu: Tartu University Press, 41-54.

BARGH, J. A. (1999). «The cognitive monster: The case against the controllability of automatic stereotype effects». En: S. CHAKEN y Y. TROPE (eds.). Dual Process Theories in Social Psychology. Nueva York: The Guiilford Press, 361-383.

BECKER, H. S. (2008). Art worlds: Updated and revised 25th anniversary edition. Berkeley, CA: University of California Press.

BRUNER, J. (1987). «Life as Narrative». Social Research: An International Quaterly, 54 (2), 11-32.

COHEN, J. (2001). «Defining Identification: A Theoretical Look at the Identification of Audiences With Media Characters». Mass Communication and Society, 4 (3), 245-264. https://doi.org/10.1207/S15327825MCS0403_01

DEBRETT, M. (2009). «Riding the wave: Public Service Televisión in the Multi-Platform Era». Media, Culture & Society, 31 (5), 808-827. https://doi.org/10.1177/0163443709339466

DEUZE, M. (2006). «Collaboration, Participation and the Media». New Media & Society, 8 (4), 691-698. https://doi.org/10.1177/1461444806065665

ECO, U. (1993). Lector in fabula. Barcelona: Gedisa.

EDFELDT, C. y COUTO, A. (2019). «Ficção de “slash” na internet como espaço heterotópico e de resistência “queer&quot”». Cadernos De Literatura Comparada, 39, 183-199.

ELLEN, L. (2006). «This Dratted Thing. Fannish storytelling through new media». En: K. HELLEKSON y K. BUSSE (eds.). Fan fiction and fan communities in the Age of the Internet: New Essays. Jefferson North Carolina y Londres: McFarland Press, 245-261.

ENLI, G. (2008). «Redefining Public Service Broadcasting: Multi-platform Participation». Convergence, 14 (1), 105-120. https://doi.org/10.1177/1354856507084422

FIELD, S. (1996). El Manual del guionista: ejercicios e instrucciones para escribir un buen guion paso a paso. Nueva York: Bantam Dell.

FISKE, S. T. y NEUBERG, S. L. (1990). «A Continuum Model of Impression Formation from Category-based to Individuated Processes: Influences of Information and Motivation on Attention and Interpretation». En: M. P. ZANNA (ed.). Advances in experimental Social Psychology, 3. Nueva York: Academic Press, 1-74.

FRANQUET, R. y VILLA, M. I. (2012). «Interpretation and analysis of cross media content: the case of Televisió de Catalunya». Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura. Monogràfic Audiovisual 2.0. Núm. extra 1, 49-63.

GARCÍA ANDRADE, A. y SABIDO RAMOS, O. (coords.) (2014). Cuerpo y afectividad en la sociedad contemporánea. Algunas rutas del amor y la experiencia sensible en las ciencias sociales. México: Conacyt, UAM -Azcapotzalco.

GENETTE, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado (Channa Newman y Claude Deubinsky, trad.). Barcelona: Taurus.

GIDDENS, A. (1995). La transformación de la intimidad: sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid: Cátedra Teorema.

GREIMAS, A. J. (1989). En torno al sentido II. Ensayos semióticos. Madrid: Gredos.

GUERRERO-PICO, M. y SCOLARI, C. (2016). «Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers». Cuadernos.Info, 38, 183-200. https://doi.org/10.7764/cdi.38.760

GUERRERO-PICO, M.; ESTABLÉS, M. J. y VENTURA, R. (2017). «El Síndrome de la Lesbiana Muerta: mecanismos de autorregulación del fandom LGBTI en las polémicas fan-productor de la serie The 100». Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 57, 29-46. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3110

GUNKEL, D. (2016). Of Remixology: Ethics and Aesthetics After Remix. Cambridge, MA: MIT Press.

HARRISON, J. y WESSELS, B. (2005). «A New Public Service Communication Environment? Public Service Broadcasting Values in Reconfiguring Media». New Media & Society, 7 (6), 834-853. https://doi.org/10.1177/1461444805058172

HERBIG, A. y HERRMANN, A. (2016). «Polymediated Narrative: The Case of the Supernatural Episode “Fan fiction”». International Journal of Communication, 10, 748-765.

HIRSJÄRVI, I. (2013). «Alfabetización mediática, fandom y culturas participativas. Un desafío global». Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura. Monogràfic. Núm. 48, 37-48.

HIRSCHMAN, E. (2000). Heroes, monsters, & messiahs: Movies and television shows as the mythology of American culture. Kansas City, MO: Andrews McMeel.

HILLS, M. (2017). «From Fan Culture/Community to the Fan World: Possible Pathways and Ways of Having Done Fandom». Palabra Clave, 20 (4), 856-883. https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.4

ILLOUZ, E. (2009). El consumo de la utopía romántica. El amor y las contradicciones culturales del capitalismo. (María Victoria Rodil, trad.). Buenos Aires, Argentina: Katz.

JENKINS, H. (1992). Textual Poachers: Televisión Fans & Participatory Culture. Nueva York: Routledge.

JENKINS, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. Nueva York y Londres: New York University Press.

KJUS, Y. (2009). «Impact of prestige programs on production practices: The case of crossmedia and audience participation in public service organizations». Journal of Media Practice, 10 (2), 167-184. https://doi.org/10.1386/jmpr.10.2-3.167_1

LOWE, N. J. (2000). The Classical Plot and the Invention of Western Narrative. Nueva York: Yorambridge U. https://doi.org/10.1017/CBO9780511482281

MASAYOSHI, Y. (autor). (1997). One more time, one more chance [Canción]. Polydor Japan, Universal Music Japan, Office Augusta.

MCKEE, R. (2002). Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba Editorial.

MONTOYA-BERMUDEZ, D.; VÁSQUEZ, M. y SALINAS, H. (2013). «Sistemas intertextuales transmedia: exploraciones conceptuales y aproximaciones investigativas». Revista Co-herencia, 10 (18), 137-159.

NAVAS, E., GALLAGHER O. y BURROUGH, X. (eds.) (2015). The Routledge Companion to Remix Studies. Londres: Routledge.

NAVAS, E., GALLAGHER O. y BURROUGH, X. (eds.) (2017). Keywords in Remix Studies. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315516417

OLIVERA, M. E. (2015). Entre Amoras. Lesbianismo en la narrativa mexicana. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

PECHENY, M. (2005). «Identidades discretas». En: L. ARFUCH (comp.). Identidades, sujetos y subjetividades. Buenos Aires: Prometeo Libros, 131-155.

PLATÓN (1871). El Banquete. Madrid: Edición de Patricio de Azcárate.

RANDAZZO, R.; FARMER, K. y LAMB, S. (2015). «Queer Women’s Perspectives on Sexualization of Women in Media». Journal of Bisexuality, 15 (1), 99-129. https://doi.org/10.1080/15299716.2014.986315

RHIMES, S. (2005). Grey’s Anatomy [Serie de TV]. Shondaland, The Mark Gordon Company, Touchstone Television.

RINCÓN, O. (2018). «Ellas son el centro de la pantalla y la pantalla es el mundo». Razón y Palabra, 22 (1), 271-280.

SERRANO, R. y RODRÍGUEZ DE FONSECA, F. (2017). Creación de personajes para series. Madrid: Instituto R.T.V.E.

ROIG, A. (2017). «Fanfilms: An Uncomfortable Category?». Palabra Clave, 20 (4), 979-1007. https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.4

RUBIO-HERNÁNDEZ, M. y LÓPEZ-RODRÍGUEZ, F (2012). «El fanfiction de temática homoerótica inspirado por productos audiovisuales. Una aproximación desde la narrativa». Revista Latina de Comunicación, 10 (1), 1183-1198.

SCOLARI, C. (2009). «Mapping conversations about new media: The Theorical Field of Digital Communication». New Media and Society, 11 (6), 1-22. https://doi.org/10.1177/1461444809336513

SHINKAI, M. (dir.). (2007). Byôsoku 5 senchimêtoru [Película] (Cinco centímetros bajo tierra, trad.). CoMix Wave.

TAPPER, O. (2014). «Romance and Innovation in Twenty-First Century Publishing». Publishing Research Quarterly, 30 (2), 249-259. https://doi.org/10.1007/s12109-014-9363-6

TOWBIN, M.; HADDOCK, S.; SCHINDLER, Z.; LUND, L. y TANNER, L. (2008). «Image of gender, race, age, and sexual orientation in Disney Feature-Length Animated Films». Journal of Femenist Family Therapy, 15 (4), 19-44. https://doi.org/10.1300/J086v15n04_02

VAN MONSJOU, E., y MAR, R. A. (14 junio 2018). «Interest and Investment in Fictional Romances». Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, advance online publication. https://doi.org/10.1037/aca0000191

WARNICK, B. (1987). «The Narrative Paradigm: Another Story». Quarterly Journal of Speech, 73 (2), 172-182. https://doi.org/10.1080/00335638709383801

WOODWARD, I. (2007). Understanding material culture. Londres: Sage.

YTREBERG, E. (2009). «Extended Liveness and Eventfulness in Multi-Platform Reality Formats». New Media & Society, 11 (4), 467-485. https://doi.org/10.1177/1461444809102955

ZHAO, J. (2017). «Queerly Imagining Super Girl in an Alternate World: The Fannish Worlding in FSCN Femslash Romance». Queer Female Fandom, Transformative Works and Cultures, 24. http://dx.doi.org/10.3983/twc.2017.870

Author Biographies

Maria Isabel Villa-Montoya, Universidad EAFIT

Doctora en Contenidos de Comunicación en la era Digital, Maestría y DEA en Comunicación Audiovisual y Publicidad por la Universidad Autónoma de Barcelona, y graduada en el pregrado de Comunicación Social y Periodismo por la Universidad Pontificia Bolivariana. Ha sido investigadora invitada en Univertiy of Antwerp (Bélgica), University of Aarhus (Dinamarca) y Roskilde Universitet (Dinamarca). Pertenece al Grupo de Investigación en Comunicación y Estudios Culturales, del Departamento de Comunicación Social de la Escuela de Humanidades de la Universidad EAFIT. Cuenta con una amplia experiencia en investigación. Ha participado en diversos proyectos competitivos de I+D+ i financiados en convocatorias públicas en Colombia y España. Es profesora del Departamento de Comunicación Social de la Escuela de Humanidades de la Universidad EAFIT. Participa como docente del pregrado Comunicación Social y de la Maestría en Comunicación Transmedia, donde además es coordinadora del centro de innovación MediaLab.

Diego Montoya-Bermudez, Universidad EAFIT

Estudiante del Doctorado en Comunicación Audiovisual yPublicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona.Magíster en Comunicación y Creación Cultural de laUniversidad CAECE en convenio con la Fundación WalterBenjamin, Instituto de Comunicación y CulturaContemporánea, Buenos Aires, Argentina. Jefe delDepartamento de Comunicación Social de la Universidad EAFIT

Johanna Escobar, Universidad Politécnica Salesiana

Estudiante del doctorado en Ciencias Sociales de la Universidad Pontificia Bolivariana en Medellín, Colombia. Máster en Comunicación de la Universidad Andina Simón Bolivar. Docente de Multimedios y Teorías de la Comunicación en la Universidad Politécnica Salesiana, en Ecuador.

Published

26-06-2019

Downloads

Download data is not yet available.