Digital Learning Environments in Media Business. Gaming and Impact on Activities and Evaluation

Authors

Abstract

The flipped classroom (FC) is a pedagogical model that transfers the work of certain learning processes outside the classroom. In this context, Gaming and interactive evaluation in media management learning environments (PIGE-On) is an innovation project based on the development of a simulation game applied in a first-year Media Business course of the Bachelor’s Degree in Journalism at the Complutense University of Madrid. Using a scientific methodology and a deductive writing model, this study explains the didactic foundations of the proposal and its effects, among them the learning outcomes as reflected in the assessment system.

Keywords

media business, teaching-learning methodologies, innovation, gaming, assessment

References

AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (2005). Libro blanco de los títulos de grado en Comunicación. Recuperado el 28 de abril de 2019, de http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf

ANDERSON, L.W. y KRATHWOHL D.R. (eds.) (2001). A Taxonomy for Learning and Assessing: A revision of Blooms’s Taxonomy of Educational Objectives. Nueva York: Longman.

BLOOM, B. (ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives: Book 1, Cognitive domain. Nueva York: Longman.

CARO VALVERDE, M.T. (2018). «La comunicación argumentativa en la sociedad del conocimiento, clave del liderazgo distribuido para un cambio educativo desde el desarrollo profesional». Revista de Educación a Distancia, 56, 1-30.

CARROLL, T.H. (1958). «Where is Business Education Going?». Business Quarterly, 23 (3), 145-152.

CHAMORRO MERA, A.; MIRANDA GONZÁLEZ, F.J. y GARCÍA GALLEGO, J.M. (2015). «Los simuladores de empresa como instrumentos docentes: Un análisis de su aplicación en el ámbito de la dirección de marketing». REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13 (3), 55-71.

COMITÉ TÉCNICO AN/CTN 66 (2003). Los recursos humanos en un sistema de gestión de la calidad: Gestión de las competencias. Madrid: AENOR.

CONTRERAS ESPINOSA, R. y EGUÍA, J.L. (2016). «Gamificación en aulas universitarias». En: CONTRERAS ESPINOSA, R. y EGUÍA, J.L. (eds.). Gamificación en las aulas universitarias. Barcelona: Insititut de la Comunicació INCOM-UAB, 7-8.

CORCHUELO-RODRÍGUEZ, C.A. (2018). «Gamificación en educación superior: Experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula». Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 29-41.

DAFONTE-GÓMEZ, A.; GARCÍA-CRESPO, O. y RAMAHÍ-GARCÍA, D. (2018). «Flipped learning y competencia digital: Diseño tecnopedagógico y percepción del alumnado universitario». Index.Comunicación, 8 (2), 275-294.

DETERDING, S.; SICART, M.; NACKE, L.; O’HARA, K. y DIXON, D. (2011). «Gamification: Using Game Design Elements in Non-Gaming Contexts». Conference CHI 2011 «Gamification Workshop Proceedings». Vancouver (Canadá), del 7 al 12 de mayo.

EUROPEAN COMMISSION (2015). ECTS users’ guide. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.

FARIA, A.J. y WELLINGTON, W.J. (2004). «A Survey of Simulation Game Users, Former Users, and Never Users». Simulation and Gaming, 35 (2), 178-207.

GEE, J.P. (2003). What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy. Nueva York: Palgrave/Macmillan.

HERNÁNDEZ LARA, A.B. y CAMPA PLANAS, F. (2010). «Competencias y utilidades de los juegos de negocios para la gestión empresarial: Una experiencia formativa». Revista Iberoamericana de Contabilidad de Gestión, 15, 1-14.

KAPP, K.M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Washington: ASTD.

KELLER, J. (2010). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. Nueva York: Springer.

KERLINGER, F.N. y LEE, H.B. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.

LAFOURCADE, P.D. (1978). Evaluación de los aprendizajes. Madrid: Cincel.

LLORENS-LARGO, F.; GALLEGO-DURÁN, F.J.; VILLAGRÁ-ARNEDO, C.J.; COMPAÑ-ROSIQUE, P.; SATORRE-CUERDA, R. y MOLINA-CARMONA, R. (2016). «Gamificación del Proceso de Aprendizaje: Lecciones Aprendidas». VAEP-RITA, 4 (1), 25-32.

MARCZEWSKI, A. (2015). Even Ninja Monkeys Like to Play: Gamification, Game Thinking and Motivational Design. CreateSpace Independent Publishing Platform.

MARÍN, I. y HIERRO, E. (2014). Gamificación: ¿Cómo utilizar los juegos en la gestión empresarial y la relación con los clientes? Madrid: Urano.

MISHRA, P. y KOEHLER, M.J. (2006). «Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge». Teachers College Record, 108 (6), 1017-1054.

MOSHER, R. y MCGOWAN, B. (1985). Assessing Student Engagement in Secondary Schools: Alternative Conceptions, Strategies of Assessing and Instruments. Wisconsin: University of Wisconsin.

NIETO, A. e IGLESIAS, F. (2000). La Empresa Informativa. Barcelona: Ariel.

OLIVA, H.A. (2016). «La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario». Realidad y Reflexión, 16 (44), 29-47.

PARENTE, D. (2016). «Gamificación en la educación». En: CONTRERAS ESPINOSA, R. y GUÍA, J.L. (eds.). Gamificación en las aulas universitarias. Barcelona: Institut de la Comunicació INCOM-UAB, 11-21.

PEÑALVA, S.; AGUADED, I. y TORRES-TOUKOUMIDIS, A. (2019). «La gamificación en la universidad española: Una perspectiva educomunicativa». Revista Mediterránea de Comunicación, 10 (1), 245-256.

PÉREZ SERRANO, M.J. (2008). «Epistemological Exegesis of Media Companies Concentration». 8th. World Media Economics and Management Conference «Media as a driver of information society». Lisboa (Portugal), del 18 al 20 de mayo.

PÉREZ SERRANO, M.J. (2009). «Cambios en la estrategia didáctica de Empresa de Comunicación: De la clase magistral a la pregunta socrática». Icono, 14, 149-160.

PÉREZ SERRANO, M.J. y PÉREZ CAMACHO, J. (2010). «Prospectiva del proceso evaluador en asignaturas de Ciencias de la Comunicación en el marco de Bolonia». En: GARCÍA GONZÁLEZ, P. y JIMÉNEZ MUÑOZ, F.J. (eds.). Investigación e innovación en la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Ramón Areces, 311-319.

PRENSKY, M. (2001). Digital Game-Based Learning. Nueva York: McGraw-Hill.

PRENSKY, M. (2009). «H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom». Innovate: Journal of Online Education, 5 (3), art. 1.

SALINAS, M.I. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: Tipos, modelo didáctico y rol del docente. Recuperado el 28 de abril de 2019, de http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/Educaci%C3%B3n%20EVA.pdf

SANTIAGO CAMPIÓN, R. (2019). «Learning Games: Herramientas online para crear test y juegos para el aprendizaje». #webinarsUNIA. Universidad Internacional de Andalucía. 2 de diciembre.

SANTIAGO, R. y DÍEZ, A. (2018). Visión – What is the Flipped Classroom. Recuperado el 26 de abril de 2019, de https://www.theflippedclassroom.es/what-is-innovacion-educativa/

SEIN-ECHALUCE, M.L.; FIDALGO-BLANCO, A. y ALVES, G. (2017). «Technology behaviors in education innovation». Computers in Human Behavior, 72, 596-598.

SHOWBIE INC. (2018). Meet Socrative. Recuperado el 28 de abril de 2019, de https://socrative.com/

SIEMENS, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado el 27 de abril de 2019, de https://www.comenius.cl/recursos/virtual/minsal_v2/Modulo_1/Recursos/Lectura/conectivismo_Siemens.pdf

TORRES BARZABAL, L. (coord.) (2018). Innovacio?n docente: Nuevos planteamientos. Barcelona: Octaedro.

TOURÓN, J.; SANTIAGO, R. y DÍEZ, A. (2014). The flipped classroom: Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Apple iBooks Store (iTunes). Recuperado el 28 de abril de 2019, de https://itunes.apple.com/es/book/the-flipped-classroom/id930102415?mt=11

WALTERS, B.A.; COALTER, T.M. y RASHEED, A.M.A. (1997). «Simulation Games in Business Policy Courses: Is There Value for Students?». Journal of Education for Business, 72 (3), 170-174.

WELLS, R.A. (1990). «Management Games and Simulations in Management Development: An Introduction». Journal of Management Development, 9 (2), 4-10.

WERBACH, K. y HUNTER, D. (2013). Revoluciona tu negocio con las técnicas de los juegos. Madrid: Pearson.

ZABALZA, M. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Author Biographies

María-José Pérez-Serrano, Universidad Complutense de Madrid

Departamento de Periodismo y Comunicación Global

Manuel Fernández-Sande, Universidad Complutense de Madrid

Departamento de Periodismo y Comunicación Global

Miriam Rodríguez Pallares, Universidad Complutense de Madrid

Departamento de Periodismo y Comunicación Global

Published

30-06-2020

Downloads

Download data is not yet available.