La formació en periodisme de dades a Espanya: radiografia de l’oferta acadèmica universitària

Autors/ores

Resum

Dins d’un ecosistema mediàtic canviant, el periodisme de dades s’alça com una de les especialitzacions més interessants per proporcionar als usuaris informació de qualitat i com a instrument essencial per combatre aquesta amenaça per a les societats democràtiques que avui representen les notícies falses. En el present treball ens preguntem si els plans d’estudi dels títols oficials en els nivells de grau i postgrau permeten als seus alumnes adquirir les competències necessàries per afrontar amb èxit el desafiament de la seva integració laboral en aquest àmbit, per al qual s’augura un ampli futur, i eventualment convertir-se en professionals capaços de localitzar, processar i analitzar fluxos ingents d’informació. Basant-nos en el Registre d’Universitats, Centres i Títols (RUCT), hem explorat els plans d’estudis que componen l’oferta acadèmica espanyola actual i les assignatures relacionades amb aquest àmbit. Es tracta d’una oferta insuficient, que en el grau es caracteritza perquè inclou continguts generalistes dins d’assignatures de caràcter optatiu. En el postgrau, tot i ser encara una tendència minoritària, en els últims cinc anys s’han duplicat les titulacions que possibiliten aquesta formació, que en la majoria dels casos s’aborda amb assignatures bastant específiques i amb una orientació pràctica.

Paraules clau

periodisme, periodisme de dades, competències professionals, mitjans de comunicació, formació en comunicació, macrodades, visualització

Referències

APM (2018). Informe anual de la profesión periodística 2018. Madrid: APM.

APM (2019). Informe anual de la profesión periodística 2019. Madrid: APM.

CHAPARRO, M.A. (2014). «Nuevas formas informativas: El periodismo de datos y su enseñanza en el contexto universitario». Historia y Comunicación Social, 19 (número especial febrero), 43-54.

CORDOBÉS, A.I. (2017). «El informe de Google News Lab o la inevitabilidad del periodismo de datos». UnirRevista. Recuperado el 1 de diciembre de 2019, de https://www.unir.net/marketing-comunicacion/revista/noticias/el-informe-de-google-news-lab-o-la-inevitabilidad-del-periodismo-de-datos/549202258602/

FERRERAS, E.M. (2016). «El periodismo de datos en España». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22 (1), 255­272.

FLORES, J. (2014). Ciberperiodismo: Nuevos medios, perfiles y modelos de negocio en la red. Lima: Fondo Editorial USMP.

FLORES, J. y CEBRIÁN, M. (2012). «El “data journalism” en la construcción de mashups para medios digitales». En: SABÉS, F. y VERÓN, J.J. (coords.). El periodismo digital analizado desde la investigación procedente del ámbito académico. Huesca: Asociación de Periodistas de Aragón. XIII Congreso de Periodismo Digital, 264­275.

FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2019a). Conecta empleo. Recuperado el 29 de diciembre de 2019, de https://mapadelempleo.fundaciontelefonica.com/?utm_source=comunicacion&utm_medium=boletines&utm_campaign=semana12162019

FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2019b). Mapa del empleo. Madrid: Fundación Telefónica. Recuperado el 28 diciembre de 2019, de https://mapadelempleo.fundaciontelefonica.com/

GRAY, J.; BOUNEGRU, L. y CHAMBERS, L. (eds.) (2012a). The Data Journalism Handbook. Surrey: European Journalism Centre and the O’Reilly Media.

GRAY, J.; BOUNEGRU, L. y CHAMBERS, L. (eds.) (2012b). How journalists can use data to improve the news. Londres: Open Knowledge Foundation.

MIGUEL, B. (2018). Las competencias digitales en los grados en Periodismo, Publicidad y Relaciones Públicas y Comunicación Audiovisual en la Universidad: El caso de la Comunidad de Madrid. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

PEG, D. (2018). El reto de la educación digital pasa por combinar disciplinas STEM y humanísticas. Think Big/Empresas-Telefónica. Recuperado el 1 de mayo de 2019, de https://empresas.blogthinkbig.com/el-reto-de-la-educacion-digital-pasa-por-combinar-disciplinas-stem-y-humanisticas/

RICCHIARDI, S. (2017). Desafíos y oportunidades del periodismo de datos. IJNET, Red Internacional de Periodistas. Recuperado el 1 de septiembre de 2019, de https://ijnet.org/es/story/desafíos-y-oportunidades-del-periodismo-de-datos

RODRÍGUEZ, L. (2019). «Desinformación: Retos profesionales para el sector de la comunicación». El Profesional de la Información, 28 (3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.06

RUCT (2019). Registro de Universidades, Centros y Títulos. Madrid: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Recuperado el 29 de octubre de 2019, de https://www.educacion.gob.es/ruct/home

SÁNCHEZ, P. (2016). «The effects of the first phase of the EHEA in journalism education in Spain: More specialized and practical training». Communication & Society, 29 (1), 125-143.

WORLD ECONOMIC FORUM (2018). New vision for education. Ginebra: World Economic Forum, 2018.

Biografies de l'autor/a

Marta Saavedra Llamas, Universidad Nebrija

Facultad de Comunicación y Artes

Departamento de Comunicación

Directora del Departamento de Comunicación

Mercedes Herrero de la Fuente, Universidad Nebrija

Facultad de Comunicación y Artes

Departamento de Comunicación

Directora del Máster en Periodismo Digital y de Datos

Eduardo Castillo Lozano, Universidad Nebrija

Facultad de Comunicación y Artes

Departamento de Comunicación

Director del Grado en Periodismo

Publicades

30-06-2020

Com citar

Saavedra Llamas, M., Herrero de la Fuente, M., & Castillo Lozano, E. (2020). La formació en periodisme de dades a Espanya: radiografia de l’oferta acadèmica universitària. Anàlisi, (62), 93–109. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3283

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.