Periodistes espanyols a Twitter: diagnosi de què i com els periodistes espanyols parlen de política, afers internacionals, societat, comunicació i cultura

Autors/ores

Resum

Twitter s’ha convertit en una àmplia xarxa de notícies i informació. Els periodistes aprofiten les possibilitats d’aquesta xarxa per accedir a fonts d’informació, difondre missatges o participar en debats sobre actualitat. L’objectiu d’aquesta investigació és saber de què parlen els periodistes espanyols a Twitter a través d’un estudi comparatiu entre periodistes que treballen en mitjans tradicionals i en cibermitjans per establir si existeixen diferències entre ells i quines són les tendències d’ús de la plataforma en cadascun dels grups. Aquesta investigació analitza 3.500 tuits extrets de dues mostres de periodistes espanyols (professionals dels mitjans convencionals i professionals dels mitjans digitals). El treball fa un estudi comparatiu a partir de sis grans categories temàtiques: política, internacional, societat, comunicació i cultura, a través d’un sistema de classificació d’unitats registrals que consta de 6 grups temàtics que comprenen 35 categories i 1.226 subcategories. La investigació identifica, entre altres aspectes, un predomini de continguts enfocats a temes polítics en front d’altres àrees temàtiques. A més, existeix una dinàmica d’utilització de la xarxa molt homogènia entre els periodistes dels mitjans de comunicació en general i els periodistes digitals, mentre que s’observa un creixent interès pels temes de la societat i la cultura i una escassetat de contingut sobre la xarxa i la professió periodística.

Paraules clau

microblogging, Twitter, notícies actuals, debats, periodistes espanyols, comunicació

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Biografies de l'autor/a

Santiago Tejedor Calvo, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesor Agregado. Director del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona. Doctor en Periodismo y Ciencias de la Comunicación por la UAB. Doctor en Ingeniería de Proyectos por la Universidad Politécnica de Cataluña. Miembro del Grupo de Investigación ‘Gabinete de Comunicación y Educación’. Ha participado en varias investigaciones financiadas relacionadas con Media Literacy y participación ciudadana. Ha realizado estancias de investigación en Colombia, Costa Rica y Nicaragua. Posee el título honorífico “Egregius Educator”, otorgado por el Consejo Superior de Dirección de la Universidad de Ciencias Comerciales de Managua y el reconocimiento como “Visitante distinguido” de la Universidad Tecnológica de Honduras. Sus líneas de investigación son: ciberperiodismo, convergencia mediática y nuevas narrativas transmedia.

Laura Cervi, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigadora Post-Doctoral del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la UAB. Doctora en Ciencia Política por la Universitá di Pavia, Italia y por la UAB. Miembro del Grupo de Investigación ‘Gabinete de Comunicación y Educación’. Ha participado en varias investigaciones financiadas en convocatorias públicas relacionadas con Media Literacy y participación ciudadana: “DINAMIC, Desarrollo de indicadores de alfabetización mediática individuales, corporativos y ciudadanos” (2012-2014); “Showing films and other audio-visual content in European Schools - Obstacles and best practices” (2013-2014); “EMEDUS, European Media Literacy Education Study” (2012-2014). Ha sido, junto con el Dr. José Manuel Perez Tornero, Investigadora Principal del proyecto europeo Y-NEX, European Youth News Exchange. En el 2014 fue investigadora visitante en la Newberry Library de Chicago.

Gabriel Jaraba, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigador del Gabinete de Comunicación y Educación del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.

Fernanda Esperanza Tusa, Universidad Técnica de Machala

PhD en Comunicación Social. Máster Universitaria en Medios en Red y Ciencias de la Web. Máster Internacional en Comunicación y Educación. Licenciada en Periodismo Multimedios. Docente Investigadora de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Miembro del Grupo de Investigación en Discurso, Comunicación y Web (GIDCOWEB).

Publicades

2020-12-24

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