La verificació audiovisual en el procés d’evolució de les redaccions televisives: Al Jazeera i el trànsit del satèl·lit a l’estructura de núvol

Autors/ores

Resum

Amb l’extensió de la digitalitat i la multiplicació de les imatges de procedència indirecta a les quals poden accedir sistemes i usuaris, les rutines de verificació han esdevingut imprescindibles per assegurar la credibilitat de les corporacions mediàtiques. Els avenços en la intel·ligència artificial en la conformació d’iniciatives de comprovació automàtica (automated fact-checking, AFC) faciliten la detecció de falsedats però no anul·len la intervenció humana. Els professionals de la informació, per contra, són necessaris i inclouen de manera creixent entre les seves funcions procediments com la mediació en el tractament de vídeos i imatges. Aquest treball analitza l’evolució de les rutines de verificació del periodisme audiovisual i com les seves noves tècniques, en permetre l’entrada de continguts produïts a l’exterior de la redacció del mitjà, han influït en la percepció del concepte de fiabilitat i en la reorganització de la redacció televisiva. S’ha efectuat una exploració basada en l’observació participant en la cadena Al Jazeera en interacció amb periodistes i responsables de la corporació. Els resultats apunten al fet que els avenços en els processos de verificació possibiliten la incorporació de materials visuals dels mitjans socials a l’agenda comuna temàtica de la corporació i contribueixen a l’evolució de la transició de la redacció tradicional a l’estructura en núvol i a la incorporació de noves audiències. Els canvis afecten les rutines periodístiques en un col·lectiu que fa temps que va deixar de ser estrictament presencial i on les corresponsalies coexisteixen amb periodistes en mobilitat virtual buscant i rebent imatges en i des de les xarxes socials.

Paraules clau

verificació, fact-checking, Al Jazeera, notícies falses, televisió, redacció

Referències

ADAIR, B. (2019). “El fact checking es lo más importante del periodismo en la era digital”. El Mundo [Consulted: 02/01/21]. Retrieved from https://www.elmundo.es/television/2019/07/25/5d38750afc6c833d428b4625.html

AMAZEEN, M. (2017). “Journalistic interventions: The structural factors affecting the global emergence of fact-checking”. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 21. https://doi.org/10.1177%2F1464884917730217

BAHTAR, A. and MAZZINI, M. (2016). “The Impact of User – Generated Content (UGC) on Product Reviews towards Online Purchasing - A Conceptual Framework”. Procedia Economics and Finance, 37, 337-342. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30134-4

BAÑON, L. (2016). “Redes sociales y audiencias en televisión: el caso al Jazeera como referente para nuevos modelos de plataformas digitales informativas para la construcción de una nueva RTVV”. AdComunica, 11, 191-194. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2016.11.15

BECKETT, C. (2020). The Challenge of AI journalism: an historic moment? [Consulted: 08/12/20]. Retrieved from https://charliebeckett.medium.com/the-challenge-of-ai-journalism-an-historic-moment-7bbb8de10daa

CASTELLS, M.; VAN DER HAAK, B. and PARKS, M. (2012). “The Future of Journalism: Networked Journalism”. International Journal of Communication, 6. [Consulted: 08/12/20]. Retrieved from https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/1750/832&gt

CHEONG, H. and MORRISON, M. (2013). “Consumers’ Reliance on Product Information and Recommendations Found in UGC”, Journal of Interactive Advertising, 8 (2), 38-49. https://doi.org/10.1080/15252019.2008.10722141

CODINA, L. (2017). Revisiones sistematizadas y cómo llevarlas a cabo con garantías: Systematic reviews y SALSA Framework. [Consulted: 18/01/20]. Retrieved from https://www.lluiscodina.com/revision-sistematica-salsa-framework/

DEL-FRESNO-GARCIA, M. (2019). “Desórdenes informativos: sobreexpuestos e infrainformados en la era de la posverdad”. El Profesional de la Información, 28 (3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.02

DUFFY, M. (2011). “Networked Journalism and Al-Jazeera English: How the Middle East Network Engages the Audience to Help Produce News”. Journal of Middle East Media, 7. [Consulted: 18/01/20] Retrieved from http://www.qu.edu.qa/file_source/qu/conference/jmem2017/Vol/7/En/Networked%20Journalism%20and%20Al-Jazeera%20English.pdf

EL KATATNEY, E. (2017). Why Social Media Storytelling can take you closer to your audience. Finding the Truth Amongst the Fakes, 55-67. Al Jazeera Media Institute, Doha.

EL-NAWAWY, M. and ISKANDER, A. (2002). Al-Jazeera: How the free Arab news network scooped the world and changed the Middle East. Cambridge, MA: Westview Press.

FERNÁNDEZ-GARCIA, N. (2017). “Fake news: una oportunidad para la alfabetización mediática”. Nueva sociedad, 269. [Consulted: 20/10/20] Retrieved from https://biblat.unam.mx/hevila/Nuevasociedad/2017/no269/8.pdf

GHAZAYEL, M. (2017). Verification of User-Generated Video Sourced from Social Media. Finding the Truth Amongst the Fakes, 68-88. Al Jazeera Media Institute, Doha.

GRANT, M. and BOOTH, A. (2009). “A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies”. Health Information and Libraries Journal, 26, 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

GRAVES, L. (2012). Deciding What’s True: Fact-Checking Journalism and the New Ecology of News. [Consulted: 20/01/21] Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/161442732.pdf

GRAVES, L. (2019). “Understanding the Promise and Limits of Automated Fact-Checking”. Reuters Institute [Consulted: 18/01/20] https://www.reutersagency.com/wp-content/uploads/2019/03/reuters-institute-graves-factsheet-180228.pdf

HERNON, P. (1995). Disinformation and Misinformation through the Internet: Findings of an Exploratory Study. Government Information Quarterly, 12 (2), 133-139. https://doi.org/10.1016/0740-624X(95)90052-7

HUNTER, P. (2021). “Broadcasters seek new work life balance around remote working”. The Broadcast Bridge [Consulted: 06/01/21] Retrieved from https://www.thebroadcastbridge.com/content/entry/16344/broadcasters-seek-new-work-life-balance-around-remote-working

JARVIS, J. (2006). “Networked journalism”. Buzzmachine [Consulted: 21/01/21] Retrieved from https://buzzmachine.com/2006/07/05/networked-journalism/

KHALIFEH, M. (2017). Social Newsgathering and News Verification in the Arab World. Finding the Truth Amongst the Fakes, 29-44. Al Jazeera Media Institute, Doha.

LIM, C. (2018). “Checking how fact-checkers check”. Research & Politics, July 2018. https://doi.org/10.1177/2053168018786848/

LÓPEZ PAN, F. and RODRIGUEZ RODRIGUEZ (2020). “El Fact Checking en España. Plataformas, prácticas y rasgos distintivos”. Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, 26 (3), 1045-1065. https://doi.org/10.5209/esmp.65246

MCBRIDE, K. and ROSENSTIEL, T. (2013). The new ethics of journalism: Principles for the 21st Century. Los Angeles: Sage CQ Press.

MANFREDI, J.L. and UFARTE, M. J. (2020). “Inteligencia artificial y periodismo: una herramienta contra la desinformación”. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 124, p. 49-72. https://doi.org/10.24241/rcai.2020.124.1.49

MARAI, M. (2017). In Newsrooms… Mistakes will always happen. Finding the Truth Amongst the Fakes, 14-28. Al Jazeera Media Institute, Doha.

MILES, H. (2005). Al-Jazeera, how Arab TV news challenged the world. London: Abacus Publishers.

MOHSIN, M. (2020). Estadísticas YouTube 2020-10 datos fascinantes de YouTube. [Consulted: 11/01/21] Retrieved from https://cl.oberlo.com/blog/estadisticas-youtube

PELLICER, M. (2019). Herramientas contra las fake news [Consulted: 19/12/20] Retrieved from https://miquelpellicer.com/2019/02/herramientas-contra-las-fake-news/

RAHIMI, S. (2015). How AJ+ reported from Baltimore using only mobile phones. [Consulted: 15/12/20] Retrieved from https://www.poynter.org/reporting-editing/2015/how-aj-reported-from-baltimore-using-only-mobile-phones/

RODRIGUEZ ANDRÉS, R. (2018). “Fundamentos del concepto de desinformación como práctica manipuladora en la comunicación política y las relaciones internacionales”. Historia y Comunicación Social, 23 (1), 231-244. https://doi.org/10.5209/HICS.59843

RODRIGUEZ-FERNÁNDEZ, L. (2019). “Desinformación: retos profesionales para el sector de la comunicación”. El Profesional de la Información, 28 (3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.06

ROETTGERS, J. (2013). An exclusive behind-the-scenes look at AJ+, Al Jazeera’s upcoming online news network. [Consulted: 15/12/20] Retrieved from https://gigaom.com/2013/11/22/an-exclusive-behind-the-scenes-look-at-aj-al-jazeeras-upcoming-online-news-network/

ROOZENBEEK, J. and VAN DER LINDEN, S. (2019). “Fake news game confers psychological resistance against online misinformation”. Palgrave Communications, 5 (65). https://doi.org/10.1057/s41599-019-0279-9

SALAVERRÍA, R. and NEGREDO, S. (2008). Periodismo integrado, convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Editorial Sol 90.

SATTI, M. (2020). “Al Jazeera Arabic and Al Jazeera English Websites: Agenda-Setting as a Means to Comparatively Analyze Online News Stories”. Communication & Society, 33 (1)

<https://doi.org /10.15581/003.33.1.1-13>

SRISARACAM, S. (2019). Digital convergence in the newsroom: examining cross-media news production and quality journalism. PhD Thesis Cardiff University. [Consulted: 15/01/21] Retrieved from http://orca.cf.ac.uk/130199/

THUSSU, D. (2007). News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment. London: Sage Publications.

UNESCO (2020). World Arabic Language Day [Consulted: 23/01/21] Retrieved from https://en.unesco.org/commemorations/worldarabiclanguageday

VAN DIJK, T. (2006). “Discurso y manipulación: discusión teórica y algunas aplicaciones”. Signos, 39 (60), 49-74. https://doi.org/10.4067/S0718-09342006000100003

VAN DIJK, T. (2009). “Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content”. Media, Culture & Society, 31 (1), 41-58. https://doi.org/10.1177/0163443708098245

VIRILIO, P. (1995). “Speed and Information: Cyberspace Alarm!”. CTheory. [Consulted: 01/12/20] Retrieved from https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14657/5523

YOUNES, R. and MACKINTOSH, E. (2017). Trusting What You See Online - It’s Not Just About the Tools. Finding the Truth Amongst the Fakes, 45-54. Al Jazeera Media Institute, Doha.

ZAYANI, M. (2005). The Al Jazeera phenomenon. Critical Perspectives on new Arab media. London: Pluto Press.

Biografia de l'autor/a

Lola Bañon Castellón, Universitat de València

Theory of Languages Department

Publicades

30-06-2021

Com citar

Bañon Castellón, L. (2021). La verificació audiovisual en el procés d’evolució de les redaccions televisives: Al Jazeera i el trànsit del satèl·lit a l’estructura de núvol. Anàlisi, (64), 85–102. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3414

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.