El paper actual dels influencers en les relacions públiques: comparació entre Espanya i EUA
Resum
Els influencers exerceixen actualment un paper fonamental en la comunicació corporativa. La seva presència és cada vegada més gran en activitats de promoció, iniciades tant per empreses privades com per institucions públiques, la qual cosa els ha convertit en figures especialment rellevants en l’última dècada. Però, quin és el seu paper específic en les relacions públiques? Formen part de les seves campanyes? Es consideren una eina útil? Aquest article pretén donar resposta a aquestes preguntes revisant, en els primers apartats, literatura acadèmica per recaptar informació sobre la posició actual dels influencers en les campanyes de relacions públiques; en la segona part s’analitzen dues enquestes, cobertes per professionals als Estats Units i a Espanya, amb la finalitat de conèixer la situació en tots dos països i comparar-la per oferir una imatge més completa de l’escenari actual. La revisió bibliomètrica mostra que l’entorn acadèmic està estudiant aquesta figura, tant des d’un punt de vista general com des del de les relacions públiques, i que la seva importància es reflecteix avui dia en la comunicació estratègica. A més, els resultats dels qüestionaris proven que les empreses de relacions públiques estan col·laborant activament amb influencers, que els consideren un bon complement per a les seves altres eines, i que aquesta associació ofereix bons resultats als seus clients. Encara que la seva incorporació suposa un repte, els professionals estan millorant els processos de gestió i consideren que les col· laboracions continuaran en el futur.
Paraules clau
relacions públiques, influencers, xarxes socials, estratègies de comunicació, Espanya, EUAReferències
ADC – ASOCIACIÓN DE CONSULTORAS DE COMUNICACIÓN (2022). Socios. Retrieved from https://www.asociacionadc.org/socios/
BAKKER, D. (2018). “Conceptualizing Influencer Marketing”. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1 (1/18), 79-87.
BOOTH, N. and MATIC, J. A. (2011). “Mapping and leveraging influencers in social media to shape corporate brand perceptions”. Corporate Communications: An International Journal, 16 (3), 184-191. https://doi.org/10.1108/13563281111156853
BORCHERS, N. S. and ENKE, N. (2021). “Managing strategic influencer communication: A systematic overview on emerging planning, organization, and controlling routines”. Public Relations Review, 47 (3), 47. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102041
BUSINESS2COMMUNITY (2022). Best PR Agencies and Firms for 2022. Retrieved from https://www.business2community.com/agencies/best-pr-agencies
CAMPBELL, C. and RAPP FARRELL, J. (2020). “More than meets the eye: The functional components underlying influencer marketing”. Business Horizons, 63 (4), 469-479.
CASTELLÓ MARTÍNEZ, A. and DEL PINO ROMERO, C. (2015). “La comunicación publicitaria con Influencers”. Redmarka: Revista de Marketing Aplicado, 1 (14), 21-50. https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880
CHAREST, F., BOUFFARD J. and ZAJMOVIC, E. (2016). “Public relations and social media: Deliberate or creative strategic planning”. Public Relations Review, 42 (4), 530-538.
COMUNICARE (n.d.). Agencias relaciones públicas. Retrieved from https://www.comunicare.es/agencias-relaciones-publicas/
CREATIVE RESEARCH SYSTEMS (n.d.). Sample Size Calculator. Retrieved from https://surveysystem.com/sscalc.htm
DARLEY, W., BLANKSON, C. and LUETHGE, D. (2010). “Toward an Integrated Framework for Online Consumer Behavior and Decision Making Process: A Review”. Psychology and Marketing, 27, 94-116.
DAVIES, C. and HOBBS, M. (2020). “Irresistible possibilities: Examining the uses and consequences of social media influencers for contemporary public relations”. Public Relations Review, 46 (5). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101983
EL PUBLICISTA (2020). Ranking de las mejores agencias de RRPP en España. Retrieved from https://www.elpublicista.es/reportajes/ranking-mejores-agencias-rrpp-espana-2020
ENKE, N. and BORCHERS, N. S. (2019). “Social media influencers in strategic communication: A conceptual framework of strategic social media influencer communication”. International Journal of Strategic Communication, 13, 261-277. https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1620234
FREBERG, K., GRAHAM, K., MCGAUGHEY, K. and FREBERG, L. A. (2011). “Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality”. Public Relations Review, 37 (1), 90-92. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2010.11.001
GARCÍA SORIA, J. (2015). Bases conceptuales y empíricas del nuevo consumidor digital: Influencia de internet en el proceso de compra de teléfonos inteligentes. Phd Dissertation. Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
GILLIN, P. (2008). “New Media, New Influencers and Implications for the Public Relations Profession”. Journal of New Communications Research, 2 (2), 1-10.
HERZIG, J., MASS, Y. and ROITMAN, H. (2014). An author-reader influence model for detecting topic-based influencers in social media. September Proceedings of the 25th ACM Conference on Hypertext and Social Media, 46-55.
IAB SPAIN (2022). Libro Blanco Marketing de Influencia. Retrieved from https://iabspain.es/estudio/libro-blanco-marketing-de-influencia-version-actualizada-2022/
INFLUENCER MARKETING HUB (2022). Top PR Agencies You Should Absolutely Check Out. Retrieved from https://influencermarketinghub.com/top-pr-agencies/
KATZ, E. and LAZARSFELD, P. F. (1966). Personal influence: The part played by people in the flow of mass communications ([3rd print.]). Foundations of communications research: Vol. 2. New York: The Free Press.
MARÍN DUEÑAS, P. P., SERRANO DOMÍNGUEZ, C. and GALIANO CORONIL, A. (2020). “El influencer marketing y el proceso de compra en los estudiantes universitarios”. In: S. LIBERAL ORMAECHEA and L. MAÑAS VINIEGRA (Eds.). Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva. Madrid: McGraw-Hill, 91-106.
MORENO, A., MOLLEDA, J. C., ATHAYDES, A., SUÁREZ, A. M., HERRERA, M. and ÁLVAREZ, A. (2017). Latin American Communication Monitor 2016 – 2017. Tendencias en comunicación estratégica: big data, automatización, engagement, influencers, coaching y competencias. Resultados de una encuesta en 17 países. Madrid: EUPRERA/DIRCOM.a.
NAVARRO, C., MORENO, A., MOLLEDA, J., KHALIL, N. and VERHOEVEN, P. (2020). “The challenge of new gatekeepers for public relations. A comparative analysis of the role of social media influencers for European and Latin American professionals”. Public Relations Review.
OBSERVER (2022). The Best PR Firms in America 2022. Retrieved from https://observer.com/list/best-pr-agencies-in-america/
PRVOKE MEDIA (2021). Top 10 Global PR Agency Ranking 2021. Retrieved from https://www.provokemedia.com/ranking-and-data/global-pr-agency-rankings/2021-pr-agency-rankings/top-10
ROGERS, E. M. and CARTANO, D. G. (1962). “Methods of measuring opinion leadership”. Public Opinion Quarterly, 26 (2), 435-441.
TOP COMUNICACIÓN (2022). Mapa de las multinacionales de RR.PP. en España. Retrieved from https://www.topcomunicacion.com/mapa-de-las-multinacionales-de-relaciones-publicas-rrpp-comunicacion-en-espana/
TWORZYDŁO, D., ZYCZYNSKI, N. and WADJA, M. (2019). “Influencers as Support for Public Relations Campaigns”. Marketing of Scientific and Research Organizations, 31, 131-150. https://doi.org/10.2478/minib-2019-0016
VILAJOANA-ALEJANDRE, S., ROM-RODRÍGUEZ, J. and MIOTTO, G. (2019). “Retos de la autorregulación publicitaria ante los riesgos jurídicos y éticos del marketing de influencers”. Revista Mediterránea de Comunicación, 10 (2), 115-129.
VILLENA, E. (2018). “El influencer de moda como sujeto de relaciones públicas: recursos y herramientas”. Redmarka: Revista Académica de Marketing Aplicado, 22, 115-128. https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.022.4938
WE ARE SOCIAL and HOOTSUITE (2022). Digital 2022 Global Overview Report. Retrieved from https://wearesocial.com/us/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
WOLF, K. and ARCHER, C. (2018). “Public relations at the crossroads: The need to reclaim core public relations competencies in digital communication”. Journal of Communication Management, 22 (4), 494-509.
ZERFASS, A., VERHOEVEN, P., MORENO, A., TENCH, R. and VERČIČ, D. (2016). European Communication Monitor 2016. Exploring trends in big data, stakeholder engagement and strategic communication. Results of a survey in 43 Countries. Brussels: EACD/EUPRERA, Quadriga Media Berlin.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Carmen Máiz-Bar, Javier Abuín-Penas

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.