El cicle de vida de la notícia i el sistema híbrid de mitjans
Resum
Després d’un breu examen de les teories recents, aquesta proposta descriu els ideals, la lògica i els valors transmèdia per al periodisme i explora com la narració transmèdia aborda la necessitat de garantir la pertinència contínua del periodisme. Posem a prova els ideals, la lògica i els valors i refinem les característiques i estratègies en evolució emprades per rellevants mitjans de comunicació en espanyol mitjançant l’anàlisi d’estudis de casos. D’aquesta manera, la recerca analitza i descriu l’ús de llenguatges, gèneres i formats; estratègies, recursos i plataformes per a la creació, col·laboració i distribució (News Lifecycle, Serrano-Tellería et al., 2019) de productes periodístics sobre la COVID-19 i determina si se segueix una lògica transmèdia. Així mateix, aquesta recerca proposa un conjunt de bones pràctiques que poden aplicar-se a altres històries-productes i mitjans en les rutines quotidianes i planificades. Per fer-ho, el treball de camp se centra en l’anàlisi de dos aspectes: el disseny de la interfície i la creació i difusió de continguts. La pandèmia va representar un marc d’anàlisi únic per les condicions, rutines i dinàmiques intrínseques de les condicions i rutines laborals, així com per les seves limitacions i majors demandes d’informació. Per tant, concloem que els valors, ideals i lògiques centrals transmèdia són un marc adequat per adoptar en el treball diari dels mitjans de comunicació i, específicament, en el periodisme, per adaptar-se, innovar i superar les seves crisis i desafiaments, oportunitats i potencialitats. Transmèdia significa un ideal, una lògica, un conjunt de valors que cal tenir en compte a l’hora de construir una història. Adaptar el relat de marca (storytelling) a la producció mediàtica tenint en compte tots els gèneres, llenguatges, formats, semiòtiques i estratègies possibles és un pas fonamental, perquè les audiències estan acostumades a consumir diferents mitjans en dispositius i volen el millor de tots ells per viure una experiència completa.
Paraules clau
cicle de vida de la notícia, periodisme, periodisme transmèdia, sistema híbrid de mitjansReferències
ABC (2022). Coronavirus. https://www.abc.es/salud/enfermedades/coronavirus/. Accessed on 30 October 2022.
CHADWICK, A. (2013). The Hybrid Media System: Politics and Power. New York, NY: Oxford University Press.
CORRIERE DELLA SERA (2019). Cento Giorni in Europa. https://www.corriere.it/elezioni-europee/100giorni/. Accessed on 30 October 2022.
COSTERA-MEIJER, I. (2020). “Understanding the Audience Turn in Journalism: From Quality Discourse to Innovation Discourse as Anchoring Practices 1995–2020”. Journalism Studies, 21 (16).
DATADISTA (2021). https://www.datadista.com. Accessed on 30 October 2022.
EL CONFIDENCIAL (2022). Coronavirus. https://www.elconfidencial.com/espana/coronavirus/. Accessed on 30 October 2022.
ELDIARIO.ES (2021). El virus que cambió nuestras vidas. https://www.eldiario.es/redaccion/nueva-revista-eldiario-virus-cambio-vidas_132_6293967.html. Accessed on 30 October 2022.
ELDIARIO.ES (2022). Coronavirus. https://www.eldiario.es/temas/coronavirus/. Accessed on 30 October 2022.
EL MUNDO (2021). Lo último del coronavirus: directo, etc. https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/salud/2021/07/25/60fcf90a21efa0f9698b4594.html. Accessed on 30 October 2022.
EL MUNDO (2022a). Especial coronavirus. https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/salud/especial-coronavirus.html. Accessed on 30 October 2022.
EL MUNDO (2022b). Coronavirus. https://www.elmundo.es/e/co/coronavirus.html. Accessed on 30 October 2022
EL MUNDO (2022c). Covid-19. https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/salud/covid-19.html. Accessed on 30 October 2022.
EL MUNDO (2022d). Ciencia y salud. https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud.html. Accessed on 30 October 2022.
EL PAÍS (2022a). La crisis del Coronavirus. https://elpais.com/sociedad/crisis-del-coronavirus/. Accessed on 30 October 2022.
EL PAÍS (2022b). Coronavirus-Covid-19. https://elpais.com/noticias/covid-19/. Accessed on 30 October 2022.
FREEMAN, M. (2017). Historicising Transmedia Storytelling. Early Twentieth-Century Transmedia Story Worlds. New York: Routledge, Taylor & Francis.
FREEMAN, M. and RAMPAZZO-GAMBARATO, R. (2020). The Routledge Companion to Transmedia Studies. New York: Routledge, Taylor & Francis.
INTERNATIONAL CONSORTIUM OF INVESTIGATIVE JOURNALISM (2016). The Panama Papers: Exposing the Rogue Offshore Finance Industry. https://www.icij.org/investigations/panama-papers/. Accessed on 30 October 2022.
JENKINS, H. (2016). “Transmedia Logics and Locations”. In: B. W. L. D. KURTZ and M. BOURDAA (Eds.). The Rise of Transtexts: Challenges and Opportunities. New York: Routledge, 220-240.
LA VANGUARDIA (2021a). Coronavirus hoy – última hora – en directo. https://www.lavanguardia.com/vida/20210422/6989966/coronavirus-espana-restricciones-vacunacion-janssen-estado-alarma-contagios-fallecidos-hoy-en-directo.html. Accessed on 30 October 2022.
LA VANGUARDIA (2021b). Europa ante la Covid. https://www.lavanguardia.com/temas/europa-ante-la-covid. Accessed on 30 October 2022.
LA VANGUARDIA (2022). Junior Report Coronavirus. https://www.lavanguardia.com/temas/junior-report-coronavirus. Accessed on 30 October 2022.
PHILLIPS, A. (2012). A Creator’s Guide to Transmedia Storytelling. New York: McGraw-Hill.
RAMPAZZO-GAMBARATO, R. and CARVALHO-ALZAMORA, G. (2018). Exploring Transmedia Journalism in the Digital Age. EEUU: IGI Global.
RAMPAZZO-GAMBARATO, R; CARVALHO-ALZAMORA, G. and TARCIA, L. (2020). Theory, Development and Strategy in Transmedia Storytelling. New York: Routledge, Taylor & Francis.
SÁNCHEZ HIDALGO, E. (2018). “#Jetaparking, los conductores que más molestan al aparcar”. ElPais.es. Retrieved from https://verne.elpais.com/verne/2018/04/20/articulo/1524231221_533250.html. Accessed on 30 October 2022.
SCOLARI, C. (2019). “Transmedia Is Dead. Long Live Transmedia! (Or Life, Passion and the Decline of a Concept)”. LIS. Letra. Imagen. Sonido. Ciudad mediatizada. XI (20).
SCOLARI, C. and IBRUS, I. (2014). “Transmedia Critical: Empirical Investigations into Multiplatform and Collaborative Storytelling”. International Journal of Communication, 8, 2191-2200.
SERRANO-TELLERÍA, A. (2016). “Transmedia Journalism: Exploring Genres and Interface Design”. Tripodos, 38, 67-85. Retrieved from http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/326. Accessed on 30 October 2022.
SERRANO-TELLERÍA, A. (2019). “Filosofía del periodismo transmedia: ideales, lógica y valores”. In: IRIGARAY, F., GOSCIOLA, V. and PIÑEIRO-OTERO, T. Dimensoes transmidia. Brasil-Portugal: Ria Editorial. Retrieved from http://www.riaeditorial.com/index.php/dimensoes-transmidia/. Accessed on 30 October 2022.
SERRANO-TELLERÍA, A. (2020). “Journalism, Transmedia and Design Thinking within Mobile Devices”. In: PEÑA, S. and MESO, K. Active Audiences. Empowering Citizens’ Discourse in Online Media. Madrid: McGraw Hill.
SERRANO-TELLERÍA, A., JIN, Z. and ARROYO, R. (2019). “News as Product – News Life Cycle”. Digital Methods Summer School 2019, University of Amsterdam. Project proposed, coordinated and presented by Ana Serrano Tellería with the collaboration as team members of Zhao Jing and Rosa Arroyo. Retrieved from https://wiki.digitalmethods.net/Dmi/SummerSchool2019NewsAsProduct Accessed on 30 October 2022.
SERRANO-TELLERÍA, A. and PRENGER, M. (2019). “Transmedia Production: Key Steps in Creating a Storyworld”. In: DEUZE, M. and PRENGER, M. Making Media. Production, Practices and Professions. Amsterdam: Amsterdam University Press Academic.
SERRANO-TELLERÍA, A. and CALVO-RUBIO, L. M. (2021). “From Cross / Multimedia to Transmedia in the Hybrid Media System: Design, Strategies and Logic”. In: PEÑA FERNÁNDEZ, S. and MESO AYERDI, K. (Eds.). News, networks and users in the Hybrid Media system. Report. Bilbao: Universidad del País Vasco, Servicio Editorial. Retrieved from https://web-argitalpena.adm.ehu.es/listaproductos.asp?IdProducts=USPDF212826. Accessed on 30 October 2022.
THE MARSHALL PROJECT (2013). https://www.themarshallproject.org. Accessed on 30 October 2022.
THE NEW YORK TIMES (2019). The 1619 Project. https://www.nytimes.com/interactive/2019/08/14/magazine/1619-america-slavery.html. Accessed on 30 October 2022.
THE WASHINGTON POST (2017a). A New Age of Walls. https://www.worldpressphoto.org/collection/storytelling/2017/29042/2017-A-New-Age-of-Walls. Accessed on 30 October 2022.
THE WASHINGTON POST (2017b). The Way Point. https://www.worldpressphoto.org/collection/storytelling/2017/29087/2017-The-Waypoint. Accessed on 30 October 2022.
VÁZQUEZ-HERRERO, J. and GIFREU-CASTELLS, A. (2019). “Interactive and Transmedia Documentary: Production, Interface, Content and Representation”. In: TÚÑEZ-LÓPEZ, M., MARTÍNEZ-FERNÁNDEZ, V. A., LÓPEZ-GARCÍA, X., RÚAS-ARAÚJO, X. and CAMPOS-FREIRE, F. (Eds.). Communication: Innovation & Quality. Studies in Systems, Decision and Control. Cham: Springer, 154.
WAHL-JORGENSEN, K. (2020). “An Emotional Turn in Journalism Studies?”. Digital Journalism, 8 (2), 175-194. https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1697626
WEEDON, A. (2021). The Origins of Transmedia Storytelling in Early Twentieth Century Adaptation. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-72476-4
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Ana Serrano Tellería
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.