Vernacles educatius de Twitch: twitchers educadors per a l’aprenentatge

Autors/ores

Resum

Twitch s’ha convertit en molt poc temps en una plataforma amb un incontestable impacte quant al nombre d’usuaris i canals de transmissió de tota mena. Aquesta obertura en els continguts i el seu creixement exponencial, amb 35 milions de visitants diaris el 2023, en fa rellevant l’estudi. Per això, aquest treball se centra en el llenguatge vernacle de la plataforma Twitch i els seus possibles avantatges també per a l’aprenentatge. Per a l’anàlisi s’ha optat per una metodologia eminentment qualitativa mitjançant l’anàlisi de contingut del xat de dos streamers, Jaime Altozano, amb un caràcter més de celebritat, i Clara Cordero, educadora amb una comunitat fidel als seus continguts. Finalment, es crea un grup de discussió amb cinc usuaris habituals de Twitch per explorar les seves opinions sobre la plataforma, els canals analitzats i les seves possibilitats per a l’aprenentatge. Els resultats aporten característiques del llenguatge vernacle propi de la plataforma, que són reafirmades amb els comentaris dels participants del grup de discussió, com la relació parasocial, la comunitat virtual, xat, emote, bot, pivoting, twitch bit i intimitat digital. A més, es conclou que, juntament amb aquest llenguatge propi i l’intercanvi d’informació i la interacció que es dona a la plataforma Twitch, s’afavoreix l’aprenentatge digital en comunitat.

Paraules clau

vernacles, Twitch, educació, aprenentatge, plataformització, streamers

Referències

AGORA ABIERTA (ed.) (2023a). «About Agora Abierta». Recuperado de https://www.agorabierta.com/about/

AGORA ABIERTA [@agorabierta] (2023b). Hoy exploramos más IA y recursos digitales docentes. Twitch. Recuperado de https://bit.ly/3plPb0r

ANDERSON, K. E. (2018). «Getting acquainted with social networks and apps: Streaming video games on twitch.tv». Library Hi Tech News, 35 (9), 7-10. https://doi.org/10.1108/LHTN-08-2018-0054

ASK, K.; SPILKER, H. S. y HANSEN, M. (2019). «The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv». First Monday, 24 (7). https://doi.org/10.5210/fm.v24i7.9648

BRAVO, C. (2021). «Qué son los comandos de Twitch». Metricool. Recuperado de https://bit.ly/41QcIoj

BUITRAGO, A.; GARCÍA, A. M. y ORTIZ, L. T. (2022). «Let’s work together: Online and synchronous coworking on twitch to demonstrate the collaborative potential of livestreaming» [Trabajemos juntos: Coworking online y sincrónico en Twitch como muestra del potencial colaborativo del live-streaming]. Revista de Comunicación, 81 (1), 49-65. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A3

BURBULES, N. C. (2014). «Meanings of “ubiquitous learning”». Education Policy Analysis Archives, 22, 1-10. https://doi.org/10.14507/epaa.v22.1880

BURGESS, J. (2007). Vernacular creativity and new media. Tesis doctoral. Queensland University of Technology.

CHOU, S. y LU, G. (2022). «Content creation intention in digital participation based on identity management on Twitch». Behaviour and Information Technology, 41 (12), 2578-2595. https://doi.org/10.1080/0144929X.2021.1937318

EHRET, C. y ČIKLOVAN, L. (2020). «How speculative designs produce new potentials for education research in digital culture». Discourse, 41 (5), 708-722. https://doi.org/10.1080/01596306.2020.1774713

FAAS, T.; DOMBROWSKI, L.; YOUNG, A. y MILLER, A. D. (2018). «Watch me code: Programming mentorship communities on twitch.tv». Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 2. https://doi.org/10.1145/3274319

GANDOLFI, E.; FERDIG, R. E. y SOYTURK, I (2021). «Exploring the learning potential of online gaming communities: An application of the game communities of inquiry scale». New Media & Society. https://doi.org/10.1177/14614448211027171

GERBER, H. R. (2017). «eSports and streaming: Twitch literacies». Journal of Adolescent and Adult Literacy, 61 (3), 343-345. https://doi.org/10.1002/jaal.692

GUTIÉRREZ, J. y CUARTERO, A. (2022). «La construcción mediática de los ídolos juveniles de Twitch: los creadores de contenido y su presencia creciente en los medios españoles». adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 23, 251-274. http://dx.doi.org/10.6035/adcomunica.5936

HUANG, H. y LI, Y. (2021). «Exploring the motivation of livestreamed users in learning computer programming and coding». Electronic Journal of E-Learning, 19 (5), 363-375. https://doi.org/10.34190/ejel.19.5.2470

JAIMEAFTERDARK [@jaimeafterdark](2023). Hola cuánto tiempo cómo estás? ha salido una IA que. Twitch. Recuperado de https://bit.ly/3VDXL6Q

JOHNSON, M. R. (2018). «Inclusion and exclusion in the digital economy: Disability and mental health as a live streamer on twitch.tv». Information Communication & Society, 22 (4), 506-520. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1476575

KIM, J.; WOHN, D. Y. y CHA, M. (2022). «Understanding and identifying the use of emotes in toxic chat on Twitch». Online Social Networks and Media, 27. https://doi.org/10.1016/j.osnem.2021.100180

LEITH, A. P. (2021). «Parasocial cues: The ubiquity of parasocial relationships on Twitch. Communication Monographs, 88 (1), 111-129. https://doi.org/10.1080/03637751.2020.1868544

OLIVARES-GARCÍA, F. J. y MÉNDEZ MAJUELOS, I. (2022). «Periodistas y comunicadores en Twitch: medios más allá de las redes sociales». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 66, 45-61. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3473

PARTIN, W. C. (2020). «Bit by (twitch) bit: “Platform capture” and the evolution of digital platforms». Social Media + Society, 6 (3). https://doi.org/10.1177/2056305120933981

POZO-SÁNCHEZ, S.; LÓPEZ-BELMONTE, J.; FUENTES-CABRERA, A. y LÓPEZ-NÚÑEZ, J. (2021). «Twitch as a techno-pedagogical resource to complement the flipped learning methodology in a time of academic uncertainty». Sustainability, 13 (9). https://doi.org/10.3390/su13094901

RECKTENWALD, D. (2017). «Toward a transcription and analysis of live streaming on Twitch». Journal of Pragmatics, 115, 68-81. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2017.01.013

RUBERG, B. y LARK, D. (2021). «Livestreaming from the bedroom: Performing intimacy through domestic space on Twitch». Convergence-the International Journal of Research into New Media Technologies, 27 (3), 679-695. https://doi.org/10.1177/1354856520978324

SEERING, J.; FLORES, J. P.; SAVAGE, S. y HAMMER, J. (2018). «The social roles of bots: Situating bots in discussions in online communities». Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 2(CSCW). https://doi.org/10.1145/3274426

SHENG, J. T. y KAIRAM, S. R. (2020). «From virtual strangers to IRL friends: Relationship development in livestreaming communities on Twitch». Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW2). https://doi.org/10.1145/3415165

SPILKER, H. S.; ASK, K. y HANSEN, M. (2020). «The new practices and infrastructures of participation: How the popularity of twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing». Information Communication and Society, 23 (4), 605-620. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1529193

TWITCH (2023). Directorios de juegos, IRL, música y creative. https://bit.ly/42uMj0h

TWITCH ADVERTISING (2023). «Audience». Recuperado de https://bit.ly/429iqBM

VELASCO, J. R. y MANJÓN, S. G. (2022). «The expression of boredom and unwanted loneliness on twitch». Icono 14, 20 (2) https://doi.org/10.7195/ri14.v20i2.1866

VIZCAÍNO-VERDÚ, A. (2023) Música transmedia en redes sociales. Transalfabetización y narrativas culturales a través del fandom [Tesis de doctorado. Universidad de Huelva].

WOODCOCK, J. y JOHNSON, M. R. (2019). «Live streamers on twitch.tv as social media influencers: Chances and challenges for strategic communication». International Journal of Strategic Communication, 13 (4), 321-335. https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1630412

Publicades

2023-12-22

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.