Vernacles educatius de Twitch: twitchers educadors per a l’aprenentatge
Resum
Twitch s’ha convertit en molt poc temps en una plataforma amb un incontestable impacte quant al nombre d’usuaris i canals de transmissió de tota mena. Aquesta obertura en els continguts i el seu creixement exponencial, amb 35 milions de visitants diaris el 2023, en fa rellevant l’estudi. Per això, aquest treball se centra en el llenguatge vernacle de la plataforma Twitch i els seus possibles avantatges també per a l’aprenentatge. Per a l’anàlisi s’ha optat per una metodologia eminentment qualitativa mitjançant l’anàlisi de contingut del xat de dos streamers, Jaime Altozano, amb un caràcter més de celebritat, i Clara Cordero, educadora amb una comunitat fidel als seus continguts. Finalment, es crea un grup de discussió amb cinc usuaris habituals de Twitch per explorar les seves opinions sobre la plataforma, els canals analitzats i les seves possibilitats per a l’aprenentatge. Els resultats aporten característiques del llenguatge vernacle propi de la plataforma, que són reafirmades amb els comentaris dels participants del grup de discussió, com la relació parasocial, la comunitat virtual, xat, emote, bot, pivoting, twitch bit i intimitat digital. A més, es conclou que, juntament amb aquest llenguatge propi i l’intercanvi d’informació i la interacció que es dona a la plataforma Twitch, s’afavoreix l’aprenentatge digital en comunitat.
Paraules clau
vernacles, Twitch, educació, aprenentatge, plataformització, streamersReferències
AGORA ABIERTA (ed.) (2023a). «About Agora Abierta». Recuperado de https://www.agorabierta.com/about/
AGORA ABIERTA [@agorabierta] (2023b). Hoy exploramos más IA y recursos digitales docentes. Twitch. Recuperado de https://bit.ly/3plPb0r
ANDERSON, K. E. (2018). «Getting acquainted with social networks and apps: Streaming video games on twitch.tv». Library Hi Tech News, 35 (9), 7-10. https://doi.org/10.1108/LHTN-08-2018-0054
ASK, K.; SPILKER, H. S. y HANSEN, M. (2019). «The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv». First Monday, 24 (7). https://doi.org/10.5210/fm.v24i7.9648
BRAVO, C. (2021). «Qué son los comandos de Twitch». Metricool. Recuperado de https://bit.ly/41QcIoj
BUITRAGO, A.; GARCÍA, A. M. y ORTIZ, L. T. (2022). «Let’s work together: Online and synchronous coworking on twitch to demonstrate the collaborative potential of livestreaming» [Trabajemos juntos: Coworking online y sincrónico en Twitch como muestra del potencial colaborativo del live-streaming]. Revista de Comunicación, 81 (1), 49-65. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A3
BURBULES, N. C. (2014). «Meanings of “ubiquitous learning”». Education Policy Analysis Archives, 22, 1-10. https://doi.org/10.14507/epaa.v22.1880
BURGESS, J. (2007). Vernacular creativity and new media. Tesis doctoral. Queensland University of Technology.
CHOU, S. y LU, G. (2022). «Content creation intention in digital participation based on identity management on Twitch». Behaviour and Information Technology, 41 (12), 2578-2595. https://doi.org/10.1080/0144929X.2021.1937318
EHRET, C. y ČIKLOVAN, L. (2020). «How speculative designs produce new potentials for education research in digital culture». Discourse, 41 (5), 708-722. https://doi.org/10.1080/01596306.2020.1774713
FAAS, T.; DOMBROWSKI, L.; YOUNG, A. y MILLER, A. D. (2018). «Watch me code: Programming mentorship communities on twitch.tv». Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 2. https://doi.org/10.1145/3274319
GANDOLFI, E.; FERDIG, R. E. y SOYTURK, I (2021). «Exploring the learning potential of online gaming communities: An application of the game communities of inquiry scale». New Media & Society. https://doi.org/10.1177/14614448211027171
GERBER, H. R. (2017). «eSports and streaming: Twitch literacies». Journal of Adolescent and Adult Literacy, 61 (3), 343-345. https://doi.org/10.1002/jaal.692
GUTIÉRREZ, J. y CUARTERO, A. (2022). «La construcción mediática de los ídolos juveniles de Twitch: los creadores de contenido y su presencia creciente en los medios españoles». adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 23, 251-274. http://dx.doi.org/10.6035/adcomunica.5936
HUANG, H. y LI, Y. (2021). «Exploring the motivation of livestreamed users in learning computer programming and coding». Electronic Journal of E-Learning, 19 (5), 363-375. https://doi.org/10.34190/ejel.19.5.2470
JAIMEAFTERDARK [@jaimeafterdark](2023). Hola cuánto tiempo cómo estás? ha salido una IA que. Twitch. Recuperado de https://bit.ly/3VDXL6Q
JOHNSON, M. R. (2018). «Inclusion and exclusion in the digital economy: Disability and mental health as a live streamer on twitch.tv». Information Communication & Society, 22 (4), 506-520. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1476575
KIM, J.; WOHN, D. Y. y CHA, M. (2022). «Understanding and identifying the use of emotes in toxic chat on Twitch». Online Social Networks and Media, 27. https://doi.org/10.1016/j.osnem.2021.100180
LEITH, A. P. (2021). «Parasocial cues: The ubiquity of parasocial relationships on Twitch. Communication Monographs, 88 (1), 111-129. https://doi.org/10.1080/03637751.2020.1868544
OLIVARES-GARCÍA, F. J. y MÉNDEZ MAJUELOS, I. (2022). «Periodistas y comunicadores en Twitch: medios más allá de las redes sociales». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 66, 45-61. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3473
PARTIN, W. C. (2020). «Bit by (twitch) bit: “Platform capture” and the evolution of digital platforms». Social Media + Society, 6 (3). https://doi.org/10.1177/2056305120933981
POZO-SÁNCHEZ, S.; LÓPEZ-BELMONTE, J.; FUENTES-CABRERA, A. y LÓPEZ-NÚÑEZ, J. (2021). «Twitch as a techno-pedagogical resource to complement the flipped learning methodology in a time of academic uncertainty». Sustainability, 13 (9). https://doi.org/10.3390/su13094901
RECKTENWALD, D. (2017). «Toward a transcription and analysis of live streaming on Twitch». Journal of Pragmatics, 115, 68-81. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2017.01.013
RUBERG, B. y LARK, D. (2021). «Livestreaming from the bedroom: Performing intimacy through domestic space on Twitch». Convergence-the International Journal of Research into New Media Technologies, 27 (3), 679-695. https://doi.org/10.1177/1354856520978324
SEERING, J.; FLORES, J. P.; SAVAGE, S. y HAMMER, J. (2018). «The social roles of bots: Situating bots in discussions in online communities». Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 2(CSCW). https://doi.org/10.1145/3274426
SHENG, J. T. y KAIRAM, S. R. (2020). «From virtual strangers to IRL friends: Relationship development in livestreaming communities on Twitch». Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW2). https://doi.org/10.1145/3415165
SPILKER, H. S.; ASK, K. y HANSEN, M. (2020). «The new practices and infrastructures of participation: How the popularity of twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing». Information Communication and Society, 23 (4), 605-620. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1529193
TWITCH (2023). Directorios de juegos, IRL, música y creative. https://bit.ly/42uMj0h
TWITCH ADVERTISING (2023). «Audience». Recuperado de https://bit.ly/429iqBM
VELASCO, J. R. y MANJÓN, S. G. (2022). «The expression of boredom and unwanted loneliness on twitch». Icono 14, 20 (2) https://doi.org/10.7195/ri14.v20i2.1866
VIZCAÍNO-VERDÚ, A. (2023) Música transmedia en redes sociales. Transalfabetización y narrativas culturales a través del fandom [Tesis de doctorado. Universidad de Huelva].
WOODCOCK, J. y JOHNSON, M. R. (2019). «Live streamers on twitch.tv as social media influencers: Chances and challenges for strategic communication». International Journal of Strategic Communication, 13 (4), 321-335. https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1630412
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Sender Godoy, Paloma Contreras-Pulido
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.