Alfabetització mediàtica: el cas del clergat catòlic a Portugal

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Resum

Partint de dades obtingudes en una mostra aleatòria del clergat catòlic de Portugal personificada en 546 sacerdots portuguesos de totes les diòcesis del país — que suposen pràcticament un 24% de l’univers—, es relacionen els conceptes de societat en xarxa (intemporalitat i virtualitat) amb els de comunitat i identitat cristiana, i s’identifica com les tecnologies digitals, els mitjans de comunicació i les xarxes socials — Internet en general— intervenen en la seva actuació. Posteriorment es descriu quins mitjans digitals fa servir el clergat i com els utilitza en la pràctica pastoral i ministerial, així com l’opinió que té respecte de les seves potencialitats en l’acció religiosa d’acord amb les dades obtingudes mitjançant una enquesta plantejada a aquest efecte. Una formació que redundi en una millor alfabetització digital, en una adaptació del llenguatge i en l’ús adequat d’aquest en els diferents tipus i formats propis dels entorns digitals, i una menor infoexclusió són alguns dels punts identificats com a necessaris per millorar la presència i l’acompliment missioner dels sacerdots catòlics portuguesos en el món digital. Se suggereixen algunes línies de recerca que assenyalen com millorar l’educomunicació del clergat, la seva alfabetització mediàtica i la seva relació amb el món de la comunicació digital.

Paraules clau

Església catòlica, xarxes socials, alfabetització mediàtica, mitjans digitals, clergat

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Biografies de l'autor/a

Manuel Fandos, Universidad Internacional de la Rioja

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación (Pedagogía); Licenciado en Estudios Eclesiásticos, Diplomado en Educación Primaria; Master en Educación de adultos. Director: Área de Didáctica y Organización Escolar (postgrados) de la Facultad de Educación; profesor del Máster en Dirección y Gestión de Centros Educativos y del de Formación de Profesores de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) y del Máster de Comunicación y Educación Audiovisual de la Universidad Internacional de Andalucía y de la Universidad de Huelva.

Miguel Lopes Neto, Universidad de Huelva

Doctorando en el Doctorado Interuniversitario en Comunicación (Universidad de Huelva/España, 2023) y Doctor en Teología Práctica (Universidad Católica Portuguesa). Autor de Iglesia y encuentro en la vía digital - Perspectivas teológicas desde el estudio de Manuel Castells (2017). Director de la Oficina de Información de la Diócesis del Algarve y de la Pastoral del Turismo - Portugal (Conferencia Episcopal Portuguesa). Miembro de la Red ALFAMED

Sandra Côrtes-Moreira, Universidad de Huelva

Doctoranda en el Doctorado Interuniversitario en Comunicación (Universidad de Huelva/España, 2023). Miembro de: Red ALFAMED y RED Encuentra tu Par; CIAC (Centro de Investigación en Artes y Comunicación) - Universidad de Algarve. Secretaria de la Pastoral del Turismo de Portugal (Conferencia Episcopal Portuguesa). Técnica Superior de Lenguas y Comunicación (Ayuntamiento de Faro/Portugal).

Walter-Federico Gadea, Universidad de Huelva

Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía de la Universidad de Huelva

Grado: Filosofía (Facultad de Filosofía de la Universidad Nacional de Buenos Aires). Doctor: Filosofía (Universidad de Huelva). Profesor e Investigador en el Área de Filosofía del Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía de la Universidad de Huelva, en proyectos internacionales. Codirector: “Máster Interuniversitario en Comunicación y Educación Audiovisual” (Universidad Internacional de Andalucía y la Universidad de Huelva).

Publicades

2024-02-29

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