Implicacions de la intel·ligència artificial generativa en la narrativa i l’estètica cinematogràfica: un estudi sobre les convocatòries OpenDocs i +RAIN Film Festival

Autors/ores

Resum

La integració de la intel·ligència artificial generativa (IAG) en l’àmbit cinematogràfic, especialment a través de mitjans audiovisuals sintètics basats en aprenentatge profund, ha obert noves vies per a l’exploració de narratives i estètiques innovadores. Aquest estudi analitza com els creadors de cinema utilitzen la IAG per transformar els paradigmes narratius i visuals en la producció de curtmetratges centrant-se en dues convocatòries recents: OpenDocs i +RAIN Film Festival. Mitjançant una anàlisi qualitativa de 295 projectes, es van identificar diverses aplicacions de la IAG, des de la generació de contingut inèdit fins a la modificació d’obres prèvies, així com les eines més emprades i els fluxos de treball emergents. Els resultats mostren que la IAG no sols optimitza processos tècnics i redueix costos, sinó que també expandeix les possibilitats creatives, la qual cosa permet la generació de narratives complexes i estèticament riques. No obstant això, també es destaquen desafiaments ètics i tècnics, com l’autenticitat del contingut, els biaixos inherents als models d’IA i l’impacte en l’ocupació dins del sector audiovisual. Les conclusions subratllen la necessitat de dur a terme un desenvolupament tecnològic responsable i la implementació de marcs ètics que guiïn l’ús de la IAG en el cinema. Aquest estudi contribueix a promoure la literatura existent proporcionant una visió integral de les aplicacions i els reptes de la IAG en la narrativa i l’estètica cinematogràfica, i suggereix direccions futures per a recerques que abordin tant les oportunitats com les implicacions ètiques d’aquesta tecnologia emergent.

Paraules clau

intel·ligència artificial generativa, mitjans audiovisuals sintètics, narrativa cinematogràfica, tecnologies d’aprenentatge profund

Referències

AUTOMATIC1111 (2022). AUTOMATIC1111/stable-diffusion-webui: Stable diffusion web UI. GitHub. Recuperado de https://github.com/AUTOMATIC1111/stable-diffusion-webui

BODEN, M. A. y EDMONDS, E. (2019). «A taxonomy of computer art». From Fingers to Digits, 23-60. https://doi.org/10.7551/mitpress/8817.003.0005

BROOKS, T.; PEEBLES, B.; HOLMES, C.; DEPUE, W.; GUO, Y.; JING , L.; SCHNURR , D.; TAYLOR, J.; LUHMAN, T.; LUHMAN, E.; NG, C.; WANG, R. y RAMESH, A. (2024). Video generation models as world simulators. Recuperado de https://openai.com/index/video-generation-models-as-world-simulators

CABALLERO RAMOS, J. y SORA-DOMENJÓ, C. (2024). «Perspectivas sobre la automatización y la creatividad en el montaje cinematográfico con Inteligencia Artificial (IA)». Communication & Society (junio), 37(3), 201-218.

CHANDLER, D. (1997). An Introduction to Genre Theory. Recuperado de https://api.semanticscholar.org/CorpusID:1131393

CHRISTOU, P. (2023). «Ηow to use Artificial Intelligence (AI) as a Resource, Methodological and Analysis Tool in Qualitative Research?». The Qualitative Report, 28(7). https://doi.org/10.46743/2160-3715/2023.6406

COMFYANONYMOUS (2023). Comfyanonymous/comfyui: The most powerful and modular stable diffusion gui, API and backend with a graph/nodes interface. GitHub. Recuperado de https://github.com/comfyanonymous/ComfyUI

DATTA, A. y GOSWAMI, R. (2021). «The Film Industry Leaps into Artificial Intelligence: Scope and Challenges by the Filmmakers». En: RATHORE, V. S.; DEY, N.; PIURI, V.; BABO, R.; POLKOWSKI, Z. y TAVARES, J. M. R. S. (eds.). Rising Threats in Expert Applications and Solutions: Advances in Intelligent Systems and Computing, vol. 1187. Singapur: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-6014-9_80

DEFORUM-ART (2023). Deforum-art/deforum-stable-diffusion. GitHub. Recuperado de https://github.com/deforum-art/deforum-stable-diffusion

DENGEL, A.; GEHRLEIN, R.; FERNES, D.; GÖRLICH, S.; MAURER, J.; PHAM, H. H.; … EISERMANN, N. D. (2023). «Qualitative research methods for large language models: Conducting semi-structured interviews with ChatGPT and bard on computer science education». Informatics, 10(4), 78. https://doi.org/10.3390/informatics10040078

ELOUNDOU, T.; MANNING, S.; MISHKIN, P. y ROCK, D. (2023). «GPTs are GPTs: An Early Look at the Labor Market Impact Potential of Large Language Models». arXiv:2303.10130v5 [econ.GN]. OpenAI, OpenResearch y University of Pennsylvania.

EPSTEIN, Z.; HERTZMANN, A.; AKTEN, M.; FARID, H.; FJELD, J.; FRANK, M. R.; GROH, M.; HERMAN, L.; LEACH, N.; MAHARI, R.; PENTLAND, A. “SANDY”; RUSSAKOVSKY, O.; SCHROEDER, H. y SMITH, A. (2023). «Art and the science of Generative AI». Science, 380(6650), 1110-1111. https://doi.org/10.1126/science.adh4451

ESSER, P.; CHIU, J.; ATIGHEHCHIAN, P.; GRANSKOG, J. y GERMANIDIS, A. (2023). «Structure and Content-Guided video Synthesis with Diffusion Models». 2023 IEEE/CVF International Conference on Computer Vision (ICCV), 7312-7322. https://doi.org/10.1109/iccv51070.2023.00675

FADEN, E. (1999). «Assimilating New Technologies Early Cinema, Sound, and Computer Imagery». Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 5(2), 51-79.

FEUERRIEGEL, S.; HARTMANN, J.; JANIESCH, C. et al. (2024). «Generative AI». Business Information Systems Engineering, 66(1), 111-126. https://doi.org/10.1007/s12599-023-00834-7

HAUSER, A. y RUEF, M. (2018). Deepfake - An Introduction. Recuperado de https://www.scip.ch/en/?labs.20181004

IZANI, M. et al. (2024). «The Impact of Artificial Intelligence on Animation Filmmaking: Tools, Trends, and Future Implications». International Visualization, Informatics and Technology Conference (IVIT).

LI, Y. (2022). «Research on the Application of Artificial Intelligence in the Film Industry». SHS Web of Conferences, 144.

LIU, J. (2024). «Analysis of the Impact of AI Editing on Film and Television Post-Production in Digital Transformation». Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9(1).

LÓPEZ FRÍAS, C. (2024). «The Paradox of Artificial Intelligence in Cinema». Cultura Digital, 2, 5-25.

MANOVICH, L. (2018). Ai aesthetics. Moscú: Strelka Press.

MILLIÈRE, R. (2022). «Deep Learning and Synthetic Media». Synthese, 200(3). https://doi.org/10.1007/s11229-022-03739-2

NTOUTSI, E.; FAFALIOS, P.; GADIRAJU, U.; IOSIFIDIS, V.; NEJDL, W.; VIDAL, M.; RUGGIERI, S.; TURINI, F.; PAPADOPOULOS, S.; KRASANAKIS, E.; KOMPATSIARIS, I.; KINDER‐KURLANDA, K.; WAGNER, C.; KARIMI, F.; FERNANDEZ, M.; ALANI, H.; BERENDT, B.; KRUEGEL, T.; HEINZE, C.; … STAAB, S. (2020). «Bias in data‐driven Artificial Intelligence Systems – an introductory survey». WIREs Data Mining and Knowledge Discovery, 10(3). https://doi.org/10.1002/widm.1356

PRADEEP, A.; SATMURATOV, A.; YESHBAYEV, I.; KHASAN, O.; IQBOLJON, M. y DANIYOR, A. (2023). «The Significance of Artificial Intelligence in Contemporary Cinema». En: 2023 Second International Conference on Trends in Electrical, Electronics, and Computer Engineering (TEECCON), 111-116. https://doi.org/10.1109/TEECCON59234.2023.10335867

ROSENTHOL, L. (2022). «C2PA: The world’s first industry standard for content provenance (Conference Presentation)». Applications of Digital Image Processing XLV. https://doi.org/10.1117/12.2632021

SORA, C. (2018). «The Digital Future of Facts». Hipertext.net, 17, 6-10. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i17.01

SINGH, H. et al. (2023). «Artificial Intelligence as a facilitator for Film Production Process». En 2023 International Conference on Artificial Intelligence and Smart Communication (AISC). Greater Noida, 969-972.

TOLOSANA, R.; VERA-RODRIGUEZ, R.; FIERREZ, J.; MORALES, A. y ORTEGA-GARCIA, J. (2020). «Deepfakes and beyond: A survey of face manipulation and fake detection». Information Fusion, 64, 131-148.

TOTLANI, K. (2023). «The evolution of generative AI: Implications for the media and film industry». International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), 11(X), 973. Recuperado de www.ijraset.com. ISSN: 2321-9653

WANG, H. et al. (2024). «10x Future of Filmmaking Empowered by AIGC». En: IEEE 7th International Conference on Multimedia Information Processing and Retrieval (MIPR).

WHITTAKER, L.; KIETZMANN, T. C.; KIETZMANN, J. y DABIRIAN, A. (2020). «“All Around Me Are Synthetic Faces”: The Mad World of AI-Generated Media». IT Professional, 22(5), 90-99. https://doi.org/10.1109/mitp.2020.2985492

ŞEN, M.; ŞEN, Ş. N. y ŞAHIN, T. G. (2023). «A new era for data analysis in qualitative research: ChatGPT!». Shanlax International Journal of Education, 11(S1-Oct), 1-15. https://doi.org/10.34293/education.v11is1-oct.6683

Publicades

29-01-2025

Com citar

Caballero, J., Sora-Domenjó, C., & Codina, L. (2025). Implicacions de la intel·ligència artificial generativa en la narrativa i l’estètica cinematogràfica: un estudi sobre les convocatòries OpenDocs i +RAIN Film Festival. Anàlisi, 71, 55–76. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3773

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.