MIL Cities and the Relational Factor: Reflections and inflections around pilot initiatives in Havana and Zaragoza
Abstract
This article analyses the concept of the Media and Information Literate (MIL) City, using the methodologies of case studies, qualitative observation, the relationship, information and communication technologies (R-TIC) model, and 20 Cultural Barriers in Communication and 5 Dimensions of Creativity (20BCC-5DCR). Launched by UNESCO in 2018, the MIL city is a paradigm that considers 13 indicators and 262 metrics, with the citizen as its central axis. It is characterised by the integration of physical and digital cities, as well as the erosion of cultural barriers to communication, which is why it is related to the construct of relationship, information and communication technologies (R-TIC) and their subsequent dimensions. The analysis methodology here consists of a case study analysing the application of R-TIC and MIL city parameters to two pilot locations, Soñar contigo in Havana (Cuba), and El Gancho coworking space in Zaragoza (Spain). As a main conclusion, we see how these types of places aim to overcome cultural barriers of communication to become relational spaces for the convergence of multi-diversity and the various R-TIC dimensions, predominantly axiological, emotional and entrepreneurial. These locations can act not only as live experimental examples, but also as places of irradiation in the practice of the MIL city paradigm in urban territories.
Keywords
UNESCO, UN, MIL Cities, R-TIC, UNESCO MIL CurriculumReferences
BAUMAN, Z. (2009). Ética Posmoderna. Madrid: Siglo XXI.
BECERRA, G. (2021). «Evolución del estado psicológico y el miedo en la infancia y adolescencia durante el confinamiento por la COVID-19». Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 11-18.
CHIBÁS-ORTIZ, F. (2019). Criatividade, Inovação e Empreendedorismo: Startups e empresas digitais na Economia criativa. São Paulo: Forte.
CHIBÁS-ORTIZ, F.; GRIZZLE, A.; BORGES, A.; RAMOS, F.; MAZZETTI, B. y SILVA JUNIOR, O. (2020). «Metrics of MIL Cities, Cultural Barriers and Artificial Intelligence analyzed under UNESCO’s view: São Paulo case». En: YANAZE, M. y CHIBÁS ORTIZ, F. (ed.). From Smart Cities to MIL Cities, Metrics inspired by UNESCO’s vision. São Paulo: ECA-USP. Recuperado de https://www.unesco.org/en/media-information-literacy/mil-cities [Fecha de consulta: 21/07/2024].
CHIBÁS-ORTIZ, F.; SUZUKI, J. C. y MARQUES LIMA, R. C. (2024). «Palavras iniciais: O paradigma MIL Cities: sua aplicação em bairros, cidades, comunidades, campi universitários e universidades corporativas no contexto dos desafios da IA». En: CHIBÁS ORTIZ, F.; SUZUKI, J. C. y MARQUES LIMA, R. C. (ed.). Cidades MIL: Além da Inteligência Artificial e a Inovação social com o ESG e Agenda 2030. São Paulo: FFLCH/PROLAM/USP.
CHIBÁS-ORTIZ, F.; TEJEDOR CALVO, S.; MILANI ZOTTIS, K. y DIAS, A. P. (2023). «Las Ciudades Universitarias MIL como propuesta de la UNESCO para la transformación de los campus universitarios: Barreras y oportunidades». adComunica, 25, 51-72.
FERRÉS I PRATS, J. (2003). «Educación en medios y competencia emocional». Revista Iberoamericana de Educación, 32, 49-69.
GABELAS-BARROSO, J. A. (2010). La creación de un cortometraje: Un proceso de mediación em la promoción de la salud del adolescente [Tesis inédita]. Madrid: UCM. Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.14352/47537 [Fecha de consulta: 1/07/2024].
GABELAS-BARROSO, J. A. y MARTA-LAZO, C. (2020). La era TRIC: Factor R-elacional y educomunicación. Sevilla: Egregius.
GABELAS-BARROSO, J. A.; MARTA-LAZO, C. y GONZÁLEZ ALDEA, P. (2015). «El factor relacional en la convergencia mediática: Una propuesta emergente». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 53, 20-34. https://doi.org/10.7238/a.v0i53.2509
LIMA, T. C. S. y MIOTO, R. C. T. (2007). «Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: A pesquisa bibliográfica». Revista Katálysis, 10, 37-45. https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004
MARÍN MARTÍN, I. (2024). Rasmia cubana. Plataforma Entremedios. Zaragoza: Grado de Periodismo. Universidad de Zaragoza. Recuperado de https://periodismo.unizar.es/rasmia-cubana/ [Fecha de consulta: 16/07/2024].
MARTA-LAZO, C. y GABELAS, J. A. (2016). Comunicación digital: Un modelo basado en el Factor R-elacional. Barcelona: UOC-Press.
MARTA-LAZO, C. y GABELAS, J. A. (2023). Diálogos posdigitales: Las TRIC como medios de transformación social. Barcelona: Gedisa.
MOLINA, J. (2024). Rasmia Cubana. Entremedios. [en línea]. https://periodismo.unizar.es/rasmia-cubana/ [Fecha de consulta: 30/06/2024].
MURATOVA, N.; GRIZZLE, A. y MIRZAKHMEDOVA, D. (2021). Alfabetización mediática e informacional en el periodismo: Manual para periodistas y docentes de periodismo. UNESCO. Recuperado de https://en.unesco.org/sites/default/files/mil_eng.pdf [Fecha de consulta: 30/06/2024].
NAÇÕES UNIDAS: BRASIL (2017). Conheça os novos 17 Objetivos de Desenvolvimento Sustentável da ONU. Recuperado de https://brasil.un.org/pt-br/sdgs [Fecha de consulta: 15/06/2024].
OMS (2022). Infodemia. Organización Mundial de la Salud. Recuperado de https://www.who.int/health-topics/infodemic#tab=tab_1 [Fecha de consulta: 30/06/2024].
PEÑALBA, S. (2024). El Gancho, un barrio que combina la tradición y la innovación: Análisis desde el enfoque de las TRIC y las Ciudades MIL UNESCO. Zaragoza: Factor Relacional. Recuperado de https://educarencomunicacion.com/el-gancho-un-barrio-que-combina-la-tradicion-e-innovacion-analisis-desde-el-enfoque-de-las-tric-y-las-ciudades-mil-unesco/ [Fecha de consulta: 1/07/2024].
PÉREZ TORNERO, J. M. y VARIS, T. (2010). Media Literacy and New Humanism. UNESCO [en línea]. http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001921/192134e.pdf [Fecha de consulta: 5/07/2024].
SARTORI, G. (1994). «Comparación y método comparativo». En: MORLINO, L. y SARTORI, G. (eds.). La comparación en las ciencias sociales. Madrid: Alianza, 29-50.
UN (2020). United Nations Secretary-general’s Road map for digital cooperation. United Nations. Recuperado de https://www.un.org/en/content/digital-cooperation-roadmap/ [Fecha de consulta: 7/07/2024].
UNESCO (2018). Media and Information Literacy Cities, MIL Cities. UNESCO. Recuperado de https://www.unesco.org/en/media-information-literacy/mil-cities [Fecha de consulta: 1/07/2024].
UNESCO (2019). From Media and Information Literate (MIL) Cities to MIL Citizens. UNESCO. Recuperado de https://en.unesco.org/news/media-and-information-literate-mil-cities-mil-citizens [Fecha de consulta: 29/06/2024].
UNESCO (2020). Seoul Declaration on Media and Information Literacy for Everyone and by Everyone. UNESCO. Recuperado de https://en.unesco.org/news/seoul-declaration-media-and-information-literacy-everyone-and-everyone-0 [Fecha de consulta: 2/07/2024].
UNESCO (2021). Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO. Recuperado de https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-ethics-artificial-intelligence [Fecha de consulta: 1/07/2024].
UNESCO (2022). Plataforma de Ciudades de UNESCO. UNESCO. Recuperado de https://en.unesco.org/sites/default/files/pamphlet_-_unesco_cities_platform-v2-en.pdf [Fecha de consulta: 15/06/2024].
UN HABITAT (2022). World Cities Report 2022, Envisaging the Future of Cities. United Nations. Recuperado de https://unhabitat.org/sites/default/files/2022/06/wcr_2022.pdf [Fecha de consulta: 8/07/2024].
YIN, R. K. (2001). Estudo de caso: Planejamento e métodos. Traducido por Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman.
Published
Downloads
Copyright (c) 2025 Carmen Marta Lazo, Felipe Chibás Ortiz, José Antonio Gabelas Barroso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.