The Pencil as Weapon: The Graphic Humour response to the Charlie Hebdo Terrorist Attack

Authors

  • Israel V. Márquez Universidad Complutense de Madrid

Abstract

This paper analyses the graphic humour response to the Charlie Hebdo terrorist attack on January 7, 2015. The paper carries out a semiotic analysis of a series of pieces related to this event collected via the internet. The visual and verbo-visual texts analysed demonstrate condemnation of the terrorist attack and defence of freedom of expression, mostly represented by the image of the pencil as a weapon against terrorism and a symbol of democratic values.

Keywords

graphic humour, semiotics, metaphor, journalism, democracy

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Author Biography

Israel V. Márquez, Universidad Complutense de Madrid

Israel Márquez es Doctor Europeo en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid (Premio Extraordinario de Doctorado Curso 2012/2013) y Máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento por la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ha sido investigador visitante en la School of Literature, Communication and Culture del Georgia Institute of Technology (Atlanta, EE. UU), en la IT University of Copenhagen (Dinamarca), en el Center for Internet Studies and Digital Life de la Universidad de Navarra (España), y en el Centre for Research and Studies in Sociology del Instituto Universitario de Lisboa (Portugal). Ha publicado diversos artículos sobre cultura digital y nuevos medios en revistas indexadas y volúmenes colectivos y ha participado en numerosos congresos nacionales e internacionales.

En la actualidad es Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la Universidad Complutense de Madrid y miembro del grupo de investigación Semiótica, Comunicación y Cultura. 

Published

22-12-2021

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