Crossing the classroom and the curriculum: University cyberjournalistic media as agents of teaching innovation in Colombia

Authors

  • Kevin Alexis García Universidad del Valle
  • Fátima Martínez Universidad del Rosario

Abstract

This paper offers the results of an exploratory and descriptive study of how university media in Colombia operate as innovative spaces to apply and develop what is learned at the country’s communication schools and universities. Taking a qualitative approach, a structured survey was carried out among 17 directors of university media in Colombia. With regard to news, the respondents highlight among the main advantages of the university media their independence and editorial autonomy, versatility and journalistic flexibility. Among the disadvantages or aspects to be improved, they point out the lack of a business model or funding, the low level of impact on publications and the greater difficulty in accessing sources. The results highlight the value of these media as learning scenarios that are significantly different from conventional curricular spaces and classroom setups. These media operate as controlled laboratories that are still open to exploring reality, and where the new journalists, placed in real situations, learn from doing.

Keywords

cyberjournalism, university media, educational innovation, social reality of Colombia, digital media, Colombia

References

BARRAGÁN, C.; CABRALES, R.; REY, G. y TORO, P. (2018). «Medios digitales informativos y gestión ética de la sostenibilidad». En: MORELO, G. (ed.). La Babel Digital, pistas para un periodismo emprendedor. Bogotá: Consejo de Redacción.

CARLSON, M. y USHER, N. (2016). «News Startups as Agents of Innovation: For-profit digital news startup manifestos as metajournalistic discourse». Digital Journalism, 4 (5), 563-581. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1076344

CASTELLANOS, J. (2020). «Innovación docente y tecnologías de la información y la comunicación desde la perspectiva de la docencia en derecho». Revista Pedagógica Universitaria y Didáctica del Derecho, 7 (2), 167-184. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2020.57150

COCHRAN-SMITH, M. (2009). «Re-culturing teacher education: inquiry evidence, and action». Journal of Teacher Education, 60 (5), 458-468. https://doi.org/10.1177/0022487109347206

COLLINS, J. M. (2017). «Leadership development in college newsroom labs: It is transactional». Journalism & Mass Communication Educator, 72 (1), 4-23.

CORREA-SOTO, C. (2013). «El laboratorio de periodismo. La práctica universitaria de la idea fundacional de Pulitzer». Co-herencia, 10 (18), 45-77.

DEUZE, M. (2017). «Considerando el futuro del periodismo digital». Revista Mediterránea de Comunicación, 8 (1), 9-18.

DÍAZ-NOCI, J. y SALAVERRÍA, R. (2003). Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel.

«Equipo editorial de Cerosetenta gana el Reconocimiento Clemente Manuel Zabala del Premio Gabo 2020». Festival Gabo, 10. Recuperado de https://premioggm.org/noticias/2021/01/equipo-editorial-de-cerosetenta-gana-el-reconocimiento-clemente-manuel-zabala-del-premio-gabo-2020/

FREEDOM HOUSE (2021). Freedom on the Net 2021: Colombia 65. Recuperado de https://freedomhouse.org/country/colombia/freedom-net/2021 [Fecha de consulta: 6/11/2021].

GARCÍA, K. A. (2015). «Principios organizadores en seis medios periodísticos emergentes en Internet». Revista Nexus Comunicación, 1 (17), 112-129.

HENRÍQUEZ, P. y VALECILLOS, C. (2008). «El periódico digital-laboratorio, un estudio descriptivo sobre su pertinencia en la formación de periodistas». Disertaciones: Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, 1 (1), 16-27. Recuperado de https://goo.gl/YyVfXT [Fecha de consulta: 06/11/2021].

JAAKKOLA, M. (2017). «S(t)imulating Journalism in the Classroom: A Structured Comparison of the Design of Pedagogical Newsrooms in Nordic Academic Journalism Training». Journalism & Mass Communication Educator, 73 (2), 182-199. https://doi.org/10.1177/1077695817709180

LARRONDO URETA, A.; CANAVILHAS, J.; FERNANDES TEXEIRA, J.; MARTINS, G. L.; MESO AYERDI, K.; PEÑA FERNÁNDEZ, S.; PÉREZ DASILVA, J. y ZAMITH, F. (2020). «Innovación educativa para la internacionalización y la convergencia de la enseñanza del ciberperiodismo en Iberoamérica». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 62, 35-56. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3264

LÓPEZ, M. C. y LEÓN, M. J. (2014). «Criterios para la evaluación de los proyectos de innovación docente universitarios». Estudios sobre Educación, 26, 79-101.

MANOVICH, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Traducido por Òscar Fontrodona. Barcelona: Paidós. Edición original: The Language on New Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001.

MARIO, C. y SOTO, C. (2013). «El laboratorio de periodismo: La práctica universitaria de la idea fundacional de Pulitzer». Revista Co-Herencia, 10, 45-77.

MONGE-LÓPEZ, C. y GÓMEZ-HERNÁNDEZ, P. (2021). «Factores de personalidad e innovación docente en España: Aproximación desde distintos enfoques». Revista Complutense de Educación, 33 (1),153-165. https://dx.doi.org/10.5209/rced.73875

MONTALVO, D.; MONGE, C. y TORREGO, J. C. (2018). «Marco general de la innovación educativa en España: legislación, formación, teoría e investigación». En: Innovando la docencia desde la formación del profesorado. Madrid: Editorial Síntesis, 47-85.

MONTAÑEZ, X.; GÓMEZ, J. A. y GARCÍA, K. (2021). «La Red Colombiana de Periodismo Universitario: Retos y lecciones de una experiencia colaborativa». En: BEHAR LEISER, O. (ed.). Periodismo universitario en el siglo XXI: Experiencias que transforman. Volumen II. Cali, Colombia: Universidad Santiago de Cali, 13-29.

MUNIVE, M. (2021). «Nuevos y viejos desafíos del periodismo». I Congreso Innovacom, 5 y 6 de octubre de 2021. Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Recuperado de https://incom.uab.cat/portalcom/eventos/i-congreso-innovacom-nuevos-y-viejos-desafios-del-periodismo-en-linea/

PRADA, R. (2018). «Presentación, Periodismo: Del espejo plano al compromiso social». En: BEHAR LEISER, O. (ed.). Periodismo universitario en el siglo XXI. Editorial Universidad Santiago de Cali, 9-17.

SALAVERRÍA, R. (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Telefónica y Editorial Ariel.

SÁNCHEZ-GARCÍA, P. y TEJEDOR, S. (2022). «Enseñanza técnico-digital en los estudios de Periodismo en España: Hacia una formación híbrida genérica y especializada en lenguajes y formatos». Profesional de la Información, 31 (1), e310105. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.05

SANTOS-GUERRA, M. A. (2010). «La formación del profesorado en las instituciones que aprenden». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 175-200.

TRÁMPUZ, J. P.; BARREDO, D. y PALOMO, M. B. (2019). «Medios de comunicación universitarios en Ecuador: Entrevistas con los directivos institucionales sobre el salto de la teoría a la práctica periodística». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 60, 7-24. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3174

VALERO, M. (2011). «Algunas reflexiones sobre innovación docente en el marco del Proyecto Bolonia». Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187, extra 3 (diciembre), 117-122. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3134

Published

2022-11-15

Downloads

Download data is not yet available.