Coincidences between press releases and economic briefs: Quantitative and qualitative analysis of two Spanish newspapers

Jesús Martínez, Josep-Lluís Micó, Francesc Pozo

Abstract

The objective of this research is to compare the press releases of companies and public organizations and the briefs published by the media. With this goal in mind, it is intended to detect if the press release is processed or contrasted before being published, or if, on the contrary, it is disseminated as it arrives at the newsroom. What is sought, then, is to numerically establish what percentage of the briefs are coincident or similar to the press release. The sample has covered half a year, the first semester of 2014, and El Mundo and La Vanguardia have been chosen, the general information paid newspapers in Spain that have the largest number of briefs as a part of a regular section (Economy). Subsequently, a series of in-depth interviews (between 2015 and 2018) has made it possible to guide the interpretation of the data obtained. Methodologically, a specific tool, DetectPlagiarism, has served to collate texts through the SimilarityScore command. So similar texts have been obtained that are likely to have been copied or to contain some portion of the text that has been copied. In the use of the DetectPlagiarism command, the default copy threshold is 0.35. In this respect, the indexes of similarity between the briefs and the press releases of La Vanguardia and El Mundo have an average value of 0.41, above this threshold.

Keywords

journalism; genres; plagiarism; economics; companies; business communication

References

AIMC (2017). EGM. Resumen general. Febrero a noviembre 2017. Madrid: Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación.

BACON, W.; LOH, M.; TAYLOR, A. y PAVEY, S. (2010). Spinning the Media: Key findings in a week in the life of the media [en línea]. https://www.crikey.com.au/2010/03/15/spinning-the-media-key-findings-in-a-week-in-the-life-of-the-media/ [Fecha de consulta: 05/03/2018].

BARRÓN-CEDEÑO, A.; GUPTA, P. y ROSSO, P. (2013). «Methods for cross-language plagiarism detection». Knowledge-Based Systems, 50, 211-217. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2013.06.018

BUSQUET, J.; MEDINA, A. y SORT, J. (2006). La recerca en comunicació: Què hem de saber? Quins passos hem de seguir? Barcelona: Editorial UOC.

CHACÓN, I. (1998). La fiabilidad del proceso documental del discurso periodístico como fuente de información. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Tesis doctoral.

CSIKSZENTMIHALYI, M. y LARSON, R. (2014). «Validity and Reliability of the Experience-Sampling Method». En: CSIKSZENTMIHALYI, M. Flow and the Foundations of Positive Psychology. Nueva York: Springer, 35-54.

DURANDIN, G. (1982). La mentira en la propaganda política y en la publicidad. Barcelona: Paidós.

FONTCUBERTA, M. de (1993). La noticia: Pista para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.

FONNEGRA, N. M. (2010). «Lead y estructura de la noticia». En el blog Nazly María Fonnegra, el 23 de febrero del 2010 [en línea]. http://nazlymariafonnegra.blogspot.com/2010/02/lead-y-estructura-de-la-noticia.html [Consulta: 1 de noviembre del 2014].

GARCÍA MÁRQUEZ, G. (2010). Yo no vengo a decir un discurso. Barcelona: DeBolsillo.

GOMIS, L. (2008). Teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: Editorial UOC.

GRIJELMO, Á. (2006). El estilo del periodista. Madrid: Taurus.

JARABA, G. (2009). Estructura de la noticia: El lead y el cuerpo. Periodismo UAB wiki [en línea]. http://periodismouab.wikispaces.com/space/content?o=20 [Fecha de consulta: 05/07/2016].

Libro de estilo de El Mundo. Sevilla: Comunicación y Proyectos Editoriales en Contexto, 2002.

Libro de redacción (La Vanguardia). Barcelona: Ariel, 2004.

MANNING, P. (2001). News and news sources: A critical introduction. Londres: Sage.

MCCHESNEY, R. W. (1999). Rich media, poor democracy: Communication politics in dubious times. Chicago: University of Illinois Press.

MCCOMBS, M. E. y SHAW, D. L. (1972). «The agenda-setting function of mass media». Public Opinion Quarterly, 36 (2), 176-187.

MUJICA, L. E.; RUIZ, M.; POZO, F.; RODELLAR, J. y GÜEMES, A. (2014). «A structural damage detection indicator based on principal component analysis and statistical hypothesis testing». Smart Materials and Structures, 23 (2). https://doi.org/10.1088/0964-1726/23/2/025014

NIWATTANAKUL, S.; SINGTHONGCHAI, J.; NAENUDORN, E. y WANAPU, S. (2013). «Using of Jaccard Coefficient for Keywords Similarity». Proceedings of the International MultiConference on Engineers and Computer Scientists. Hong Kong (China).

PARRATT, S. F. (2008). Géneros periodísticos en prensa. Quito: Ediciones Ciespal.

PÉREZ, C. (2005). Estrategias de selección y tratamiento de las fuentes en las secciones periodísticas de El Mundo y El País. Sevilla: Universidad de Sevilla. Tesis doctoral.

ROMERO, L. M. (2014). Pragmática de la desinformación: Estratagemas e incidencia de la calidad informativa de los medios. Huelva: Universidad de Huelva. Tesis doctoral.

SANCHA, D. (2005). «El uso de la información de agencia en las ediciones electrónicas de diarios en España». Athenea Digital, 8. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n8.231

SÁNCHEZ-VEGA, F.; VILLATORO-TELLO, E.; MONTES-Y-GÓMEZ, M.; VILLASEÑOR-PINEDA, L. y ROSSO, P. (2013). «Determining and characterizing the reused text for plagiarism detection». Expert Systems with Applications, 40, 1804-1813.

SCHOLZ, T. (2013). Digital labor: The Internet as playground and factory. Nueva York: Routledge.

SCHWOEBEL, J. (1971). La prensa, el poder y el dinero. Barcelona: Dopesa.

TELLERÍA ROCA, E. (1986). Diccionario periodístico. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

WANG, S.; QI, H.; KONG, L. y NU, C. (2013). «Combination of VSM and Jaccard coefficient for external plagiarism detection». Proceedings of the 2013 International Conference on Machine Learning and Cybernetics. Tianjin (China).

WEILL, G. (2007). El periódico: Orígenes, evolución y función de la prensa periódica. Sevilla: Comunicación Social.

WIMMER, R. y DOMINICK, J. (2011). Mass media research: An introduction. Boston: Cengage Learning.

WOLF, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas: Crítica y perspectivas. Barcelona: Paidós.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2018 Jesús Martínez, Josep-Lluís Micó, Francesc Pozo