Telling the story(ies): Educational innovation in history of communication subjects

Manuel A. Broullón-Lozano

Abstract

Students and teachers are demanding innovative or applied activities in higher education programs of study. This requires exploring new methodologies and detecting convergences between them, despite possible differences. This paper presents an experience carried out in 2019 in the History of Communication course at the University of Seville, Spain, in which two very different approaches were combined: micro-storytelling and service- learning. The conclusions show, firstly, that theory and praxis are compatible in communication studies. Secondly, they reveal the need for deeper knowledge of the theories and methods in the field in order to fulfill the public service vocation of higher education. Finally, the results indicate that students’ academic performance improves when such approaches are used.

Keywords

history of communication; micro-stories; educational innovation; service-learning; digital storytelling

References

BAJTIN, M. (2003). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento: El contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza.

BAJTIN, M. (2005). Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.

BALSEBRE, A. (2001). Historia de la radio en España. Madrid: Cátedra.

FAUS BELAU, A. (1995). La era audiovisual: Historia de los primeros cien años de la radio y la televisión. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias.

FOUCAULT, M. (2015). Historia de la locura en la época clásica. México: Fondo de Cultura Económica.

GENETTE, G. (1993). Ficción y dicción. Barcelona: Lumen.

GIL GASCÓN, F. y GÓMEZ GARCÍA, S. (2010). «Las emisiones femeninas de Radio Nacional de España durante el franquismo (1937-1959)». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16, 131-143.

GINZBURG, C. (1994). «Microstoria: Due o tre cose che so di lei». Quaderni Storici, 86 (2), 511-539.

GINZBURG, C. (1999). El queso y los gusanos: El cosmos, según un molinero del siglo XVI. Barcelona: Seix Barral.

LAMUEDRA GRAVÁN, M.; MATEOS, C. y BROULLÓN-LOZANO, M.A. (2019). «The role of public service journalism and television in fostering public voice and the capacity to consent: An analysis of Spanish viewers’ discourses». Journalism. https://doi.org/10.1177/1464884919847593

LE GOFF, J. y NORA, P. (1985). Hacer la historia. Barcelona: Laia.

«Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa». Boletín Oficial del Estado, 295 (10 de diciembre de 2013), 97858 a 97921.

MARTELES, E. (2006). «Notas sobre la historia de las mujeres en la radio española». Árbor, 720 (182), 455-467.

PALOS RODRÍGUEZ, J. y PUIG ROVIRA, J.M. (2006). «Rasgos pedagógicos del Aprendizaje-Servicio». Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.

PIERRE, A. y TUDESQ, A.J. (2002). Historia de la radio y la televisión. México: Fondo de Cultura Económica.

PINTO, M.A.; TITONE, R. y GONZÁLEZ GIL, L. (2000). La consciencia metalingüística: Teoría, desarrollo e instrumentos de medición. Pisa: Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali.

PUIG, J.M.; MARTÍN, X. y BATLLE, R. (2008). Cómo iniciar un proyecto de aprendizaje y servicio solidario. Bilbao: Zerbikas.

PUIG ROVIRA, J.M. (coord.) (2015). ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje y servicio? Barcelona: Graó.

SALMON, C. (2008). Storytelling: La máquina de contar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península.

SALMON, C. (2011). La estrategia de Sherezade: Apostillas a Storytelling. Barcelona: Península.

TORRES BEGINES, C. (2019). Diseño, acompañamiento y aplicación de proyectos de Aprendizaje y Servicio. Memoria de solicitud de ayudas y actividades de Cooperación al Desarrollo 2017-2018. Sevilla: s. ed.

VÁZQUEZ MEDEL, M.A. (2009). «Scherezade en el siglo XXI». En: CHRAÏBI, A. y RAMÍREZ GÓMEZ, C. (dirs.). Les Mille et Une Nuits et le récit oriental en Espagne et en Occident. París: L’Harmattan, 469-476.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM
Copyright (c) 2020 Manuel A. Broullón-Lozano