Training in data journalism in Spain: An overview of the higher education academic offering

Authors

Abstract

Within a changing media ecosystem, data journalism stands out as one of the most interesting specializations to provide users with quality information and an essential instrument to combat the harmful effects of fake news in democratic societies. In this paper, we inquire as to whether the curricula of undergraduate and postgraduate journalism degree programs in Spain provide students the necessary skills to successfully enter the labor market, for which a promising future is foreseen, and eventually become professionals capable of locating, processing and analyzing huge information flows. Based on the Spanish Registry of Universities, Centers and Degrees (RUCT), we examined the curricula of the current academic offering and the subjects related to this field in Spain. We found that the academic offering is insufficient, as it only includes general content in elective subjects at the undergraduate level. At the postgraduate level, although still few in number, programs that provide such training have doubled in the last 5 years and, in most cases, offer specific subjects with a practical orientation.

Keywords

journalism, data journalism, professional skills, media, communication studies, big data, visualization

References

APM (2018). Informe anual de la profesión periodística 2018. Madrid: APM.

APM (2019). Informe anual de la profesión periodística 2019. Madrid: APM.

CHAPARRO, M.A. (2014). «Nuevas formas informativas: El periodismo de datos y su enseñanza en el contexto universitario». Historia y Comunicación Social, 19 (número especial febrero), 43-54.

CORDOBÉS, A.I. (2017). «El informe de Google News Lab o la inevitabilidad del periodismo de datos». UnirRevista. Recuperado el 1 de diciembre de 2019, de https://www.unir.net/marketing-comunicacion/revista/noticias/el-informe-de-google-news-lab-o-la-inevitabilidad-del-periodismo-de-datos/549202258602/

FERRERAS, E.M. (2016). «El periodismo de datos en España». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22 (1), 255­272.

FLORES, J. (2014). Ciberperiodismo: Nuevos medios, perfiles y modelos de negocio en la red. Lima: Fondo Editorial USMP.

FLORES, J. y CEBRIÁN, M. (2012). «El “data journalism” en la construcción de mashups para medios digitales». En: SABÉS, F. y VERÓN, J.J. (coords.). El periodismo digital analizado desde la investigación procedente del ámbito académico. Huesca: Asociación de Periodistas de Aragón. XIII Congreso de Periodismo Digital, 264­275.

FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2019a). Conecta empleo. Recuperado el 29 de diciembre de 2019, de https://mapadelempleo.fundaciontelefonica.com/?utm_source=comunicacion&utm_medium=boletines&utm_campaign=semana12162019

FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2019b). Mapa del empleo. Madrid: Fundación Telefónica. Recuperado el 28 diciembre de 2019, de https://mapadelempleo.fundaciontelefonica.com/

GRAY, J.; BOUNEGRU, L. y CHAMBERS, L. (eds.) (2012a). The Data Journalism Handbook. Surrey: European Journalism Centre and the O’Reilly Media.

GRAY, J.; BOUNEGRU, L. y CHAMBERS, L. (eds.) (2012b). How journalists can use data to improve the news. Londres: Open Knowledge Foundation.

MIGUEL, B. (2018). Las competencias digitales en los grados en Periodismo, Publicidad y Relaciones Públicas y Comunicación Audiovisual en la Universidad: El caso de la Comunidad de Madrid. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

PEG, D. (2018). El reto de la educación digital pasa por combinar disciplinas STEM y humanísticas. Think Big/Empresas-Telefónica. Recuperado el 1 de mayo de 2019, de https://empresas.blogthinkbig.com/el-reto-de-la-educacion-digital-pasa-por-combinar-disciplinas-stem-y-humanisticas/

RICCHIARDI, S. (2017). Desafíos y oportunidades del periodismo de datos. IJNET, Red Internacional de Periodistas. Recuperado el 1 de septiembre de 2019, de https://ijnet.org/es/story/desafíos-y-oportunidades-del-periodismo-de-datos

RODRÍGUEZ, L. (2019). «Desinformación: Retos profesionales para el sector de la comunicación». El Profesional de la Información, 28 (3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.06

RUCT (2019). Registro de Universidades, Centros y Títulos. Madrid: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Recuperado el 29 de octubre de 2019, de https://www.educacion.gob.es/ruct/home

SÁNCHEZ, P. (2016). «The effects of the first phase of the EHEA in journalism education in Spain: More specialized and practical training». Communication & Society, 29 (1), 125-143.

WORLD ECONOMIC FORUM (2018). New vision for education. Ginebra: World Economic Forum, 2018.

Author Biographies

Marta Saavedra Llamas, Universidad Nebrija

Facultad de Comunicación y Artes

Departamento de Comunicación

Directora del Departamento de Comunicación

Mercedes Herrero de la Fuente, Universidad Nebrija

Facultad de Comunicación y Artes

Departamento de Comunicación

Directora del Máster en Periodismo Digital y de Datos

Eduardo Castillo Lozano, Universidad Nebrija

Facultad de Comunicación y Artes

Departamento de Comunicación

Director del Grado en Periodismo

Published

2020-06-30

Downloads

Download data is not yet available.