Media literacy: The case of the Catholic clergy in Portugal

Authors

Abstract

Using data obtained from a random sample of the Catholic clergy in Portugal, consisting of 546 Portuguese priests from all the country’s dioceses – representing almost 24% of the total – the concept of a networked society (timelessness and virtuality) is linked to concepts of community and Christian identity, identifying how digital technologies, the media and social networks – the internet in general – are involved in their expression. It then describes what digital media the clergy use and how they use them in their pastoral and ministerial practice, as well as their opinion of their potential in ministerial activity, according to the data obtained through a survey carried out for this purpose. Some of the points identified as necessary to improve the presence and missionary performance of Portuguese Catholic priests in the digital world are: training that results in better digital literacy; an adaptation of language and its appropriate use in the different types and formats of digital environments; and less info-exclusion. Some lines of research are suggested, which point out how to improve the educommunication of the clergy, their media literacy and their relationship with the world of digital communication.

Keywords

Catholic Church, social networks, media literacy, digital media, clergy

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Author Biographies

Manuel Fandos, Universidad Internacional de la Rioja

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación (Pedagogía); Licenciado en Estudios Eclesiásticos, Diplomado en Educación Primaria; Master en Educación de adultos. Director: Área de Didáctica y Organización Escolar (postgrados) de la Facultad de Educación; profesor del Máster en Dirección y Gestión de Centros Educativos y del de Formación de Profesores de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) y del Máster de Comunicación y Educación Audiovisual de la Universidad Internacional de Andalucía y de la Universidad de Huelva.

Miguel Lopes Neto, Universidad de Huelva

Doctorando en el Doctorado Interuniversitario en Comunicación (Universidad de Huelva/España, 2023) y Doctor en Teología Práctica (Universidad Católica Portuguesa). Autor de Iglesia y encuentro en la vía digital - Perspectivas teológicas desde el estudio de Manuel Castells (2017). Director de la Oficina de Información de la Diócesis del Algarve y de la Pastoral del Turismo - Portugal (Conferencia Episcopal Portuguesa). Miembro de la Red ALFAMED

Sandra Côrtes-Moreira, Universidad de Huelva

Doctoranda en el Doctorado Interuniversitario en Comunicación (Universidad de Huelva/España, 2023). Miembro de: Red ALFAMED y RED Encuentra tu Par; CIAC (Centro de Investigación en Artes y Comunicación) - Universidad de Algarve. Secretaria de la Pastoral del Turismo de Portugal (Conferencia Episcopal Portuguesa). Técnica Superior de Lenguas y Comunicación (Ayuntamiento de Faro/Portugal).

Walter-Federico Gadea, Universidad de Huelva

Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía de la Universidad de Huelva

Grado: Filosofía (Facultad de Filosofía de la Universidad Nacional de Buenos Aires). Doctor: Filosofía (Universidad de Huelva). Profesor e Investigador en el Área de Filosofía del Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía de la Universidad de Huelva, en proyectos internacionales. Codirector: “Máster Interuniversitario en Comunicación y Educación Audiovisual” (Universidad Internacional de Andalucía y la Universidad de Huelva).

Published

2024-02-29

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