An audiovisual campaign: Analysis of the 2023 general elections on social networks

Authors

Abstract

For more than a decade, elections in Spain have been subject to a double reading, one in the real world and one extracted from social networks. The academic literature on this issue is extensive. The aim of this paper is to analyse the presence of the four main candidates for the Presidency of the Government in the general elections of 23 July 2023. To do so, it employs a quantitative methodology with the use of tools for data collection on social networks. Among the main findings, it is worth highlighting that the candidates that generate the greatest response from users are Yolanda Díaz and Santiago Abascal. Similarly, images, and specifically audiovisuals, become the center of political communication on social networks, relegating text to a secondary role.

Keywords

social media, general election, image, political communication

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Author Biography

Javier Bustos Díaz, ESIC University

Doctor en Comunicación (2017), Máster en Investigación en Comunicación Periodística (2013) y Licenciado en Periodismo (2012) por la Universidad de Málaga. En la actualidad es Profesor Contratado Doctor del área de Grado en ESIC Business & Marketing School y director de Investigación, también posee un sexenio de investigación (CNEAI-ANECA 2021). En su carrera académica acumula más de medio centenar de publicaciones entre artículos dentro del Journal Citations Reports y el Scimago Journal & Country Rank y capítulos de libro en editoriales como Tirant lo Blanch, McGraw-Hill, Gedisa, Tecnos o Pirámide entre otras.

Ha participado en varios grupos de investigación entre el que cabe destacar el grupo nacional “Nuevos consumos frente a viejos estereotipos: Análisis de la recepción por parte de la juventud española de sus representantes televisivos actuales”, proyecto I+D+I (RETOS Convocatoria 2017). Adicionalmente, en el año 2019 recibió el Premio Drago Latina de investigación.

Published

28-06-2024

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