TikTok and the caricaturing of violence in adolescent romantic relationships
Abstract
Violence in romantic relationships is today recognized as a significant social problem. Among adolescents, this issue may be particularly concerning due to their lack of experience in the romantic sphere and to the influence of popular stereotypes. The growing popularity of TikTok and its creative possibilities may have a significant impact on young people’s perceptions of this issue. As a result, this can lead to the normalisation of toxic relationships and, therefore, have a negative effect on romantic relationships. This article analyses the discourse on TikTok regarding the normalisation of abusive behaviour in romantic relationships. To do so, a total of 328 videos available on this platform under the hashtags #eltoxico and #latoxica were examined, using thematic analysis as a qualitative research tool. The results show how TikTok users share content that exaggerates and dramatises toxic relationships, emphasising destructive behaviours such as control, abuse and emotional manipulation. Furthermore, there is a tendency to romanticise toxicity and to normalise negative behaviours through trivialization and use of humour. These patterns can influence perceptions of what constitutes a healthy relationship, leading to the acceptance of violent behaviour in the future by society.
Keywords
TikTok, toxic, teenagers, social media, TDV (teen dating violence)References
ALBO-COS, Ú. (2020). «Cambio de perspectiva, comedia e interseccionalidad de #Esperancita en TikTok». Virtualis, 11 (21), 52-67.
ALBERDI, I. (2005). «Cómo reconocer y cómo erradicar la violencia contra las mujeres». En: Obra Social ”la Caixa”. Violencia: Tolerancia Cero. Barcelona: Fundación ”la Caixa”. Recuperado de https://bit.ly/3NupPYj
ANACONA, C. A. R. y GÓMEZ, J. A. M. (2022). Violencia en el noviazgo: evaluación, prevención e intervención en los malos tratos en parejas jóvenes. Bogotá: Editorial El Manual Moderno.
ANDRADE-SALAZAR, J. A.; CASTRO, P. D.; GIRALDO, L. y MARTÍNEZ, L. (2013). «Relaciones tóxicas de pareja». Psicología.com, 17 (2), 1-15.
BAJAR, M.; DOVIDIO, A. C.; DUHALDE, J.; GONZALÍA, N.; HESAYNE, I.; HUILI, M. E. y TEJO, M. C. (2021). «Estudios sobre las violencias de género en noviazgos adolescentes. Indagaciones en contexto virtualizado». En: Actas. Séptima Jornada de Investigación en Psicología. Argentina: Universidad de la Plata. [Fecha de consulta: 23/04/23]. Recuperado de https://bit.ly/3L16USe
BARTA, S.; BELANCHE, D.; FERNÁNDEZ, A. y FLAVIÁN, M. (2023). «Influencer marketing on TikTok: The effectiveness of humor and followers’ hedonic experience». Journal of Retailing and Consumer Services, 70, 103149. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2022.103149
BARRIENTOS, M. A. (2021). «El impacto de la tecnología digital en las relaciones de pareja». Socialium, 5 (1), 163-179. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.1.750
BLANCO-RUIZ, M. (2014). «Implicaciones del uso de las redes sociales en el aumento de la violencia de género en adolescentes». Revista Comunicación y Medios, 30, 124-141. https://doi.org/10.5354/rcm.v0i30.32375
BRANSON, M. y MARCH, E. (2021). «Dangerous dating in the digital age: Jealousy, hostility, narcissism, and psychopathy as predictors of cyber dating abuse». Computers in Human Behavior, 119, 106711. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106711
BRAUN, V.; CLARKE, V. y WEATE, P. (2016). «Using thematic analysis in sport and exercise research». En: SMITH, B. y SPARKES, A. C. (eds.). Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Londres: Taylor & Francis (Routledge). https://doi.org/10.4324/9781315762012.ch15
CABELLO, A. (2017). «Myths of Romantic Love». Devenir Cyborg 2.0. Recuperado de https://devenircyborg.wordpress.com/2017/12/29/myths-of-romantic-love/
CALA, V. y MARTÍNEZ-GIL, M. C. (2022). «Ciberviolencia en la pareja adolescente: análisis transcultural y de género en centros de secundaria». Bordón, 74 (2), 11-30.
CALVETE, E.; FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, L.; ORUE, I.; MACHIMBARRENA, M. y GONZÁLEZ-CABRERA, J. (2020). «Validación de un cuestionario para evaluar el abuso en relaciones de pareja en adolescentes (CARPA), sus razones y las reacciones». Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 8 (1), 60-69. https://doi.org/10.21134/rpcna.2021.08.1.8
CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION (2012). Understanding teen dating violence [en línea]. Estados Unidos. Recuperado de https://stacks.cdc.gov/view/cdc/13117 [Fecha de consulta: 11/04/23].
CIVILA, S. y JARAMILLO-DENT, D. (2022). «#Mixedcouples on TikTok: Performative hybridization and identity in the face of discrimination». Social Media + Society, 8 (3). https://doi.org/10.1177/20563051221122464
CROUCH, M. y MCKENZIE, H. (2006). «The logic of small samples in interview-based qualitative research». Social Science Information, 45 (4), 483-499. https://doi.org/10.1177/0539018406069584
EXNER-CORTENS, D. (2014). «Theory and teen dating violence victimization: Considering adolescent development». Developmental Review, 34 (2), 168-188. https://doi.org/10.1016/j.dr.2014.03.001
HAENLEIN, M.; ANADOL, E.; FARNSWORTH, T.; HUGO, H.; HUNICHEN, J. y WELTE, D. (2020). «Navigating the new era of influencer marketing: how to be successful on Instagram». TikTok & Co. Calif. Manag. Rev., 63 (1), 5-25. https://doi.org/10.1177/0008125620958166
HERRERA, C. (2009). La construcción sociocultural de la realidad, el género y el amor romántico [tesis doctoral]. Universidad Carlos III de Madrid.
HERRICK, S.; HALLWARD, L. y DUNCAN, L. R. (2021). «This is just how I cope: An inductive thematic analysis of eating disorder recovery content created and shared on TikTok using #EDrecovery». International Journal of Eating Disorders, 54, 516-526. https://doi.org/10.1002/eat.23463
IBÁÑEZ, M. G.; VIÑALS, C. R. y DEL OLMO-ARRIAGA, J. L. (2022). «Instagram y Tiktok: el rol de la mujer en las redes sociales». VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 9, 1-11. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3525
JIMÉNEZ-PICÓN, N.; ROMERO-MARTÍN, M.; ROMERO-CASTILLO, R.; PALOMO-LARA, J. C. y ALONSO-RUÍZ, M. (2022). «Internalization of the Romantic Love Myths as a Risk Factor for Gender Violence: A Systematic Review and Meta-Analysis». Sexuality Research and Social Policy, 20, 837-854. https://doi.org/10.1007/s13178-022-00747-2
LELAURAIN, S.; FONTE, D.; GIGER, J.-C.; GUIGNARD, S. y LO MONACO, G. (2021). «Legitimizing Intimate Partner Violence: The Role of Romantic Love and the Mediating Effect of Patriarchal Ideologies». Journal of Interpersonal Violence, 36, 6351-6368. https://doi.org/10.1177/0886260518818427
MATAMOROS-FERNÁNDEZ, A. (2023). «Taking Humor Seriously on TikTok». Social Media + Society, 9 (1). https://doi.org/10.1177/20563051231157609
MINISTERIO DE SANIDAD, SERVICIOS SOCIALES E IGUALDAD (2019). Macroencuesta de violencia contra la mujer 2019. Madrid: Ministerio de igualdad. Recuperado de https://bit.ly/3ldV4LD
MONTERO-FERNÁNDEZ, D.; GARCÍA-ROJAS, A. D.; HERNANDO-GÓMEZ, Á. y DEL RÍO, F. J. (2022). «Validación del Cuestionario de Violencia Digital (Digital Violence Questionnaire, DVQ) en la pareja sentimental». RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 28 (2), 1-21. https://doi.org/10.30827/relieve.v28i2.26142
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2021). Violencia contra la mujer. OMS. Recuperado de https://bit.ly/40xAdBu [Fecha de consulta: 23/04/23].
OYARZÚN, J.; PEREDA, N. y GUILERA, G. (2021). «The prevalence and severity of teen dating violence victimization in community and at-risk adolescents in Spain». Child & Adolescent Development, 178, 39-58. https://doi.org/10.1002/cad.20433
PEÑA-FERNÁNDEZ, S.; LARRONDO-URETA, A. y MORALES-I-GRAS, J. (2023). «Feminismo, identidad de género y polarización en TikTok y Twitter». Comunicar, 75, 40-60. https://doi.org/10.3916/C75-2023-04
ROGERS, L. G. (2021). «TikTok teens: Turbulent identities for turbulent times». Film, Fashion & Consumption, 10 (2), 377-400. https://doi.org/10.1386/ffc_00031_1
RODRÍGUEZ-CASTRO, Y. y ALONSO-RUIDO, P. (2015). «Análisis de los discursos de los y las jóvenes sobre la violencia en las relaciones de pareja». Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2, 15-18. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.02.235
SÁNCHEZ-VILLEGAS, M.; PÉREZ-RUÍZ, N.; VISBAL-BERRIO, Y.; ADRIÁN-PÉREZ, J.; AVILA, O.D. y SCHLEGEL-DÍAZ, A. (2022). «Representaciones sociales sobre la violencia en el noviazgo desde la perspectiva del hombre como víctima: develando la otra cara del problema». Límite (Arica), 17. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50652022000100215
SOLDEVILA, A; DOMÍNGUEZ, A y CONSOLINI, L. (2012). «¿Celos, amor, culpa o patología? Cómo perciben la violencia de género en sus relaciones de pareja los/as estudiantes de Trabajo Social». Actas del 2. ° Congreso Interdisciplinario sobre Género y Sociedad: “Lo personal es político”.
SHARMA, M.; MINDERMANN, S.; ROGERS-SMITH, C.; LEECH, G.; SNODIN, B.; AHUJA, J.; SANDBRINK, J. B.; MONRAD, J. T.; ALTMAN, G.; DHALIWAL, G.; FINNVEDEN, L.; NORMAN, A. J.; OEHM, S. B.; SANDKÜHLER, J. F.; MELLAN, T.; KULVEIT, J.; CHINDELEVITCH, L.; FLAXMAN, S.; GAL, Y.; MISHRA, S.; BRAUNER, J. M. y BHATT, S. (2021). «Understanding the effectiveness of government interventions in Europe’s second wave of COVID-19». Nature Communication, 12, 5820, 1-13. https://doi.org/10.1101/2021.03.25.21254330
TARRIÑO-CONCEJERO, L.; DE LOS ÁNGELES GARCÍA-CARPINTERO, M.; BARRIENTOS-TRIGO, S. y GIL-GARCÍA, E. (2023). «Violencia en el noviazgo y su relación con la ansiedad, la depresión y el estrés en jóvenes universitarios andaluces». Enfermería Clínica, 33 (1), 48-60. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2022.07.004
TEJEDOR-CALVO, S.; CERVI, L.; ROBLEDO-DIOSES, K. y PULIDO-RODRÍGUEZ, C. (2022). «Desafíos del uso de TikTok como plataforma educativa: Una red multitemática donde el humor supera al debate». Aula Abierta, 51 (2), 121-128. https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.121-128
VIZCAÍNO-VERDÚ, A. y ABIDIN, C. (2022). «Music challenge memes on TikTok: Understanding in-group storytelling videos». International Journal of Communication, 16 (26), 883-908. Recuperado de https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/18141
WANG, Y. (2020). «Humor and camera view on mobile short-form video apps influence user experience and technology-adoption intent, an example of Tiktok (DouYin)». Comput. Hum. Behav, 110. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106373
WE ARE SOCIAL (2023). «Digital in 2023». Datareportal. Recuperado de https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report [Fecha de consulta: 03/03/23].
WOLF, B. (2018). «Gender-based violence in discourse. A comparative study on anti-violence communication initiatives across Europe, in Austria and Spain». Anàlisi, 59, 1-27. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3164
WOLFE, D. A.; CROOKS, C.; JAFFE, P.; CHIODO, D.; HUGHES, R.; ELLIS, W.; STITT, L. y DONNER, A. (2009). «A school-based program to prevent adolescent dating violence: a cluster randomized trial». Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 163 (8), 692-699. https://doi.org/10.1001/archpediatrics.2009.69
YELA GARCÍA, C. (2003). «La otra cara del amor: Mitos, paradojas y problemas». Encuentros en Psicología Social, 1 (2), 263-267.
Published
Downloads
Copyright (c) 2023 Sabina Civila, Patricia De Casas Moreno, Antonio Daniel García Rojas, Ángel Hernando Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.